טיולים מאורגנים כשרים לשומרי מסורת

טיולי בר/בת מצווה לשומרי מסורת

טיולי בר/בת מצווה לשומרי מסורת

טיולי בר/בת מצווה: חוגגים אבני דרך בטיול לח"ול עם המשפחה

בר ובת מצווה הם אבני דרך משמעותיות בחייהם של מתבגרים. אמנם המהות של מסורת זו נותרה ללא שינוי, אך האופן שבו משפחות חוגגות את האירועים הללו התפתח עם הזמן. אחד הטרנדים המתפתחים בשנים האחרונות הוא הקונספט של טיולי בר/בת מצווה, שבו משפחות יוצאות למסעות משמעותיים כדי ליהנות ביחד, להתחבר ולחוות חוויה משמעותית המחזקת את הקשר.

טקס מעבר

המונח "בר מצווה" מתייחס לילד יהודי שהגיע לגיל 13, בעוד "בת מצווה" מתייחס לילדה יהודייה שהגיעה לגיל 12. אבני דרך אלו מסמלות התבגרות באמונה היהודית, שבה מתבגרים צעירים לוקחים על עצמם אחריות דתית ומוסרית למעשיהם.

טיולי בר בת מצווה לשומרי מסורת

באופן מסורתי, חגיגות בר/בת מצווה מצוינות בטקס בבית הכנסת, בו הצעיר קורא מהתורה ומשתתף בטקסים שונים. לאחר הטקס, מתקיימת לעתים קרובות קבלת פנים חגיגית, מלאה באוכל, מוזיקה וריקודים, כדי לחגוג את האירוע החשוב הזה עם המשפחה והחברים.

האבולוציה של חגיגות

במהלך השנים, חגיגות בר/בת מצווה התפתחו בצורה משמעותית. בעוד שההיבט הדתי הליבה נותר מרכזי, משפחות רבות החלו לתבל את החגיגות שלהן עם נושאים ייחודיים, נגיעות אישיות ואלמנטים יצירתיים. חגיגות אלו הפכו למורכבות יותר, ולעתים קרובות משקפות את תחומי העניין והתשוקות של הצעיר או הצעירה.

עם זאת, ככל שהחגיגות הפכו גדולות יותר והתמקדו יותר במסיבות מפוארות, חלק מהמשפחות החלו להרגיש שהמהות האמיתית של בר/בת המצווה נעלמת. בתגובה לכך, מספר הולך וגדל של משפחות יוצאות לטיולי בר/בת מצווה כדרך להתחבר מחדש ולחוות חוויה מהנה.

הקונספט של טיולי בר/בת מצווה

טיולי בר/בת מצווה מציעים דרך ייחודית ומשמעותית לחגוג את ציון הדרך החשוב הזה. במקום לערוך מסיבה מפוארת, משפחות בוחרות לצאת למסע שהוא לא רק בלתי נשכח אלא גם מחבר ומעשיר מבחינה רוחנית ותרבותית. סיורים אלו כוללים בדרך כלל בני משפחה, ולעיתים קרובות יוצאים לטייל ביחד לא רק המשפחה הגרעינית, אלא גם סבים וסבתות, דודים ודודות ובני דודים.

יתרונות טיולי בר/בת מצווה עם המשפחה

זיכרונות מתמשכים

בניגוד למסיבות אקסטרווגנטיות, שעולות הרבה כסף ועלולות להישכח עם הזמן, הזיכרונות שנוצרים במהלך טיולי בר/בת מצווה הם ייחודיים ונשארים לכל החיים.

חיזוק הקשר המשפחתי

סיורים אלו מספקים הזדמנות ייחודית למשפחות להתחבר, לחלוק חוויות ולהתקרב. חגיגת ציון דרך כה חשוב בארץ זרה מטפחת תחושת אחדות ומחזקת את חשיבותם של קשרי משפחה.

טיולי בר בת מצווה לשומרי מסורת

יעדים לטיולי בר/בת מצווה

בעיקרון, כל יעד ברחבי העולם מתאים לטיולי חגיגי שכזה. יחד עם זאת, כדי שהחוויה תהייה מושלמת, מעצבת ובלתי נשכחת, חשוב לטייל במקומות ובאתרים שמציעים חוויות ואטרקציות המתאימות לכל המשפחה, מקטנים ועד גדולים.
כדי שהחוויה תהייה מרגשת וזכורה לנצח, עוד שיקול שצריך להתחשב בו הוא רצונות בעל או בעלת המצווה.

הקסם של טיולים משפחתיים

בעולם מהיר מלא במועדים והסחות דעת דיגיטליות, הרעיון של טיולי בר/בת מצווה עם המשפחה מציע הזדמנות מרעננת ורב ערך למשפחות להתחבר מחדש, ליצור זיכרונות מתמשכים ולחזק את הקשרים הקושרים ביניהן. טיולי משפחות הם יותר מסתם חופשה. הם מהווים הזדמנות לברוח מהשקט היומיומי ולצאת להרפתקאות ביחד, ולעבור חוויות משותפות שיחברו ויזכרו.

למה כדאי לצאת לטיול בר/בת מצווה עם המשפחה

חיזוק קשרי משפחה

בילוי משותף של זמן איכות הרחק משגרת חיי היומיום מאפשר לבני המשפחה להתחבר ברמה עמוקה יותר. בין אם זה טיולי טבע בפארקים לאומיים, ימי כיף בפארקי שעשועים, סיורים באתרים היסטוריים, היכרות עם אתרי מורשת יהודית, או ביקור בערים גדולות, הטיול יותר חוויות משותפות וזיכרונות לעתיד המחזקים את הקשר המשפחתי. זיכרונות משותפים אלה הופכים לבסיס שעליו מערכות יחסים נבנות ומטופחות.

עידוד הסקרנות והרחבת אופקים

טיולי בר/בת מצווה הם חוויה חינוכית שאין כמותה. הטיולים חושפים את הילדים לתרבויות מגוונות, לציוני דרך היסטוריים ולפלאי טבע. הסקרנות מתפתחת והרחבת האופקים מתרחשת מאליה כאשר בני משפחה לומדים על מקומות חדשים, ומתקשרים עם אנשים מרקעים שונים. חוויות אלו לא רק מרחיבות אופקים אלא גם נוטעות סקרנות ורצון להעשיר את הידע. אלה כלים חשובים ביותר לחיים לכל נער או נערה מתבגרים.

תקשורת משפחתית

טיולים משותפים מספקים סביבה רגועה המעודדת תקשורת פתוחה. ללא הסחות הדעת הרגילות של עבודה ולימודים, בני המשפחה יכולים להשתתף בשיחות משמעותיות, לחלוק סיפורים ולדון בחלומותיהם ובשאיפותיהם. תקשורת חופשית זו מטפחת הבנה ומחזקת את הקשרים הרגשיים בתוך המשפחה.

יצירת זיכרונות לכל החיים

הזיכרונות שנוצרו במהלך הטיולים הם אוצרות שיישמרו לכל החיים. בין אם זה לצפות ביחד בשקיעה עוצרת נשימה, לצחוק יחד או להתפעל מהמראות הבלתי שגרתיים, הרגעים האלה הופכים לסיפורים שמסופרים במפגשים משפחתיים במשך שנים רבות.

חיזוק מערכות יחסים

האתגרים והניצחונות המשותפים של בטיולים יכולים להעמיק את היחסים בין בני המשפחה. בין אם מדובר בכיבוש פסגת הר או ניווט בעיר זרה, חוויות אלו יוצרות קשרים מתמשכים המבוססים על אמון ותמיכה.

טיולי בר בת מצווה לשומרי מסורת

הגברת המודעות התרבותית

חשיפה לתרבויות שונות באמצעות סיורים משפחתיים מטפחת מודעות וסובלנות תרבותית. ילדים גדלים עם פרספקטיבה רחבה יותר, מעריכים גיוון והבנה שהעולם הוא רקיע עשיר של מסורות ואמונות.

טיולי בר/בת מצווה עם המשפחה מציעים דרך משמעותית ומעצבת לחגוג מסורת יהודית תוך חיזוק הקשרים המשפחתיים. ככל שמשפחות ממשיכות לחפש דרכים משמעותיות לחגוג את ציון הדרך הזה, טיולי בר/בת מצווה משפחתיים צפויים להישאר אופציה פופולרית ומעשירה לאורך שנים.
היתרונות של טיולי בר/בת מצווה חורגים הרבה מעבר למשך הטיול, מעשירים את חייהם של בני המשפחה ויוצרים מורשת של אהבה, הרפתקאות וחיבור.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

פורטוגל: גלו את היופי, הקסם ההיסטוריה המרתקת והמורשת היהודית המרגשת

פורטוגל שוכנת בחצי האי האיברי, והיא מדינה המתהדרת בהיסטוריה עשירה, נופים מדהימים, ערים תוססות, היסטוריה מרתקת ומורשת יהודית.
מקו החוף הציורי שלה ועד לעיירות ההיסטוריות ולתרבות התוססת שלה, פורטוגל מציעה מגוון רחב של חוויות למטיילים. בואו והצטרפו למסע בין הנופים היפים והסיפורים המרתקים שמחכים לכם בפורטוגל, ואנו מבטיחים לכם טיול שיהיה בלתי נשכח, מעשיר ומרגש כאחד.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

נופים מרהיבים

פורטוגל היא מדינה בעלת מגוון יוצא דופן בכל הנוגע לנופיה. קו החוף המדהים משתרע על פני למעלה מ-800 קילומטרים לאורך האוקיינוס האטלנטי, ומציע כמה מהחופים עוצרי הנשימה באירופה. אזור אלגרבה, במיוחד, ידוע בחולות הזהובים שלו, הצוקים הדרמטיים והמים הצלולים שלו, מה שהופך אותו לגן עדן לאוהבי חופים.

בפנים הארץ, תמצאו גבעות מתגלגלות מכוסות כרמים בעמק הדואורו, שם מייצרים את היין הפורטוגלי המפורסם. מהצד האחר, יש גם יערות שופעים של הארכיפלג האזורי או נופים וולקניים של האי מדירה.

מסע בהיסטוריה של פורטוגל

ההיסטוריה העשירה והמגוונת של פורטוגל רצופה בכיבושים, תגליות גיאוגרפיות, פריחה תרבותית וחוסן. מימיה הראשונים כמחוז רומאי ועד להופעתה כמעצמה ימית עולמית, ההיסטוריה של פורטוגל הותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה של אירופה ועל העולם כולו.

יסודות ושלטון רומי

ניתן לעקוב אחר ההיסטוריה של פורטוגל בימי קדם, כאשר היא הייתה מיושבת על ידי שבטים קלטיים שונים. עם ההתפשטות הרומית לחצי האי האיברי במאה ה-2 לפנה"ס, האזור שהוא כיום פורטוגל נודע בשם לוסיטאניה, שהיתה פרובינציה רומית. ההשפעה הרומית הותירה מורשת מתמשכת, עם אתרים עתיקים שמורים היטב ורשתות כבישים שאפשר לראות עד היום.

התקופה המורית

במהלך המאה ה-8 פלשו המורים האסלאמיים לחצי האי האיברי, כולל פורטוגל. שלטונם נמשך מאות שנים, והשפיע על האדריכלות, החקלאות והתרבות. את המורשת המורית ניתן לראות בעיר ההיסטורית אבורה, שבה כיכר ג'יראלדו המרשימה וקתדרלת אבורה משקפות תקופה זו.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

הולדת אומה

זהותה של פורטוגל כאומה החלה להתגבש במאה ה-12 כאשר אפונסו הראשון, הידוע גם בשם אפונסו הנריקס, הכריז על עצמו כמלך פורטוגל הראשון בשנת 1139. הקרב על סאו מאמדה היה רגע מכונן, שסימן את עצמאותה של המדינה מהממלכה.

עידן התגליות

אולי הפרק המהולל ביותר בהיסטוריה של פורטוגל הוא עידן התגליות, שהחל במאה ה-15. בהנהגתו של הנסיך הנרי הנווט, מגלי ארצות פורטוגלים יצאו למסעות פורצי דרך שהרחיבו את העולם שהיה ידוע עד אז לאירופאים. מסעו של ואסקו דה גאמה להודו ב-1498 פתח את נתיב הים למזרח, ופורטוגל הפכה לאימפריה ימית עולמית, והקימה מושבות באפריקה, אסיה ודרום אמריקה.

תור הזהב

המאה ה-16 מכונה לעתים קרובות תור הזהב של פורטוגל. עידן זה ראה פריחה תרבותית, המומחשת על ידי יצירותיו הספרותיות של לואיס דה קאמי והסגנון האדריכלי המנואליני, שנראה בצורה הטובה ביותר במנזר ז'רונימוס ובמגדל בלם בליסבון.

רעידת האדמה הגדולה והבנייה מחדש

בשנת 1755, רעידת אדמה הרסנית, ואחריה צונאמי ושריפות, פקדו את ליסבון וגרמו להרס נרחב. המרקיז מפומבאל הוביל את מאמצי השיקום, הציג עקרונות תכנון עירוניים חדשניים ותרם למתווה הייחודי של העיר.

הרפובליקה ופורטוגל המודרנית

פורטוגל הפכה לרפובליקה ב-1910, וסיימה את המלוכה שנמשכה כמעט 800 שנים. המאה ה-20 הביאה לתהפוכות פוליטיות, כולל הדיקטטורה אסטדו נובו בראשות אנטוניו דה אוליביירה סלזאר. ב-1974 הובילה "מהפכת הציפורנים" לכינונה של דמוקרטיה, שסימנה פרק חדש בהיסטוריה של פורטוגל. המהפכה כונתה "מהפכת הציפורנים" מכיוון שהמשתתפים שמו בקני רוביהם פרחי ציפורן, כהכרזה על אי-אלימות.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

ההיסטוריה של פורטוגל היא מסע שובה לב בזמן, שעוצב על ידי כוחות האימפריות האירופאיות, התגליות, התרבות והחוסן של הפורטוגלים. כיום, ציוני הדרך ההיסטוריים של המדינה, המורשת התרבותית והערים התוססות מספקים הזדמנות ייחודית למטיילים להכיר יותר לעומק את ההיסטוריה העשירה והמגוונת הזו.

המורשת של יהודי פורטוגל: מאות שנים של היסטוריה

בנוסף לנופיה המדהימים, התרבות העשירה והאירוח החם שלה, פורטוגל תופסת גם מקום משמעותי במורשת היהודית. למטיילים יהודים ולחובבי היסטוריה, פורטוגל מציעה הזדמנות ייחודית לחקור עבר ששזור עמוק בהיסטוריה של המדינה עצמה.

הגורל מתהפך: סובלנות וגירוש

הנוכחות היהודית בפורטוגל מתחילה לפני יותר מאלף שנים. בתקופת השלטון האסלאמי של חצי האי האיברי, שכלל את פורטוגל, מצאו היהודים סביבה סובלנית יחסית שבה יכלו לשגשג בתחומים שונים, כולל מסחר, מדע, שירה ופילוסופיה. בתקופה זו, הידועה כ"תור הזהב של יהדות ספרד", התקיימה בפורטוגל קהילה יהודית משגשגת, עם קשרים הדדים ותרומה לתרבות הכוללת.

העידן הזה נפסק עם הרקונקיסטה ועלייתה של הנצרות הקתוליות במאה ה-15, אז פורטוגל, כמו ספרד השכנה לה, החלה להשליט אחידות דתית. בשנת 1497 הוציא המלך מנואל הראשון צו שאילץ יהודים להמיר את דתם לקתוליות או לעמוד בפני גירוש. אירוע זה, המכונה האינקוויזיציה הפורטוגלית, סימן נקודת מפנה טרגית בהיסטוריה של יהודי פורטוגל, שהוביל להמרה כפויה, חיים בסתר כיהודים, או גלות של יהודים רבים.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

מורשת יהודית נסתרת

למרות הצעדים הקשים של האינקוויזיציה, נשארה בפורטוגל מורשת יהודית נסתרת. יהודים רבים שמרו בסתר על אמונתם ומסורותיהם היהודיות תוך כדי עיסוק כלפי חוץ בנצרות. במשך מאות שנים, משפחות אלו שמרו על זהותם היהודית, ולעתים קרובות העבירו אותה בסתר מדור לדור.

כיום, פורטוגל מכירה ומנציחה את ההיסטוריה הטראגית והמורכבת הזו. בערים כמו בלמונטה, צאצאים של יהודים נסתרים ששמרו על המסורת שלהם, מגלים מחדש את המורשת היהודית שלהם. המוזיאון היהודי בבלמונטה והמוזיאון היהודי של ליסבון הם מקומות שמנציחים את הפרק הייחודי הזה בהיסטוריה של פורטוגל.

בתי כנסת ורובעים יהודיים מרכזיים

ליסבון: ברובע אלפאמה בליסבון נמצא בית הכנסת שערי תקווה, בית כנסת משוחזר המהווה עדות להתמשכות התרבות היהודית בפורטוגל. בקרבת מקום קיימת גם האנדרטה היהודית המנציחה את קורבנות האינקוויזיציה.
אבורה: עיר היסטורית זו מתהדרת ברובע יהודי שמור היטב, עם רחובות צרים ושרידים של בית כנסת לשעבר.
פורטו: רחוב סנטה אנא היה פעם הרובע היהודי של העיר, ועדיין ניתן לראות באזור עדויות של ההיסטוריה שלו.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

מעבר לנופים היפים, הערים התוססות והתרבות העשירה של פורטוגל, בטיול מאורגן כשר של טיולי גשר אנו ניזכר במורשת היהודית ונעמיק בה. זוהי עדות לחוסן של קהילה שהותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה והתרבות הן של פורטוגל, והן של היהדות לדורותיה. טיול בפורטוגל מציע למטיילים חוויה ייחודית ומרגשת.

טיול מאורגן כשר לפורטוגל עם טיולי גשר

הצטרפו לטיול לפורטוגל ותחוו את האווירה הייחודית והקסומה של המדינה הזאת. פורטוגל מציעה רצועת חוף מרהיבה לאורך הים האטלנטי, כפרי דייגים עתיקים, יערות עבותים, כרמים וכפרים ציוריים, היסטוריה כללית ויהודית, אדריכלות ואומנות דתית וחילונית מתקופות שונות בהיסטוריה ומורשת יהודית מפוארת שממשיכה להיות חיה ובועטת עד היום.
אנו נבקר בארמונות ומבצרים, נסייר באתרים מודרניים, נטייל בכפרים ציוריים, נראה נופים מרהיבים ונתוודע לקסם המיוחד של המדינה המרתקת הזאת. נבקר גם בקהילות של אנוסים בעיירות קסטלו דה וידה ובלמונטה. בבלמונטה נכיר את קהילת האנוסים לשעבר שחזרו לחיק היהדות והקימו מחדש בית כנסת שנחרב בתקופת האינקוויזציה. הטיול מבטיח חוויה אמוציונלית הממחישה את עוצמת היהדות ששרדה רדיפות של מעל 500 שנים.

למסלולים המלאים של טיולי גשר לפורטוגל לחצו כאן >

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

ככל שיותיר הזמן, נבקר בעיירות קסומות נוספות כגון:

פורטו, העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, מפורסמת ביין הפורט וברובע הריביירה המקסים שלה. עיר הנמל המיוחדת הזאת בנויה על צוקי גרניט המתנשאים מעל נהר הדוארו, ממנה יצאו להפלגות מגלי עולם מפורסמים. נשוטט בסמטאות הציוריות העתיקים, נראה מבנים ארכיטקטוניים היסטוריים וחדשים, נטייל בריביירה ועוד.
נראה את בית הכנסת על שם הנדבן הידוע כדורי, כאן פועלת קהילה קטנה של יהודים בצד אנוסים רבים שהחלו לחזור ליהדות בשנים האחרונות.
ליסבון, עיר הבירה, הבנויה על שבע גבעות, היא שילוב מרתק של שכונות היסטוריות ופיתוחים מודרניים. סיור ברובע אלפאמה העתיק ביותר בליסבון, עם רחובות מרוצפים צרים ומבנים עתיקים, הוא כמו מסע בזמן. נסייר בשכונת באיירו אלטו שנוסדה בשנת 1513 מחוץ לחומות, נצפה במנזר ג'רונימו ונראה את מגדל בלם, ועוד ועוד. בכיכר האנדרטה לזכר הפרעות ביהודים של חג הפסחא ב-1506 נערוך טקס מרגש.
סינטרה הקסומה, עיירת הקייט של מלכי פורטוגל בעבר שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נמצאת במרחק נסיעה קצר מליסבון ובה נראה ארמונות וגנים מרהיבים.
בלמונטה העיירה שלפני כ-100 שנים התגלתה בה קהילת יהודים אנוסים שהמשיכו להעביר מדור לדור את מנהגי היהדות בסתר במשך כ-500 שנים. שם נבקר במוזיאון היהודי החדש ובבית הכנסת "בית אליהו" שנבנה במקומו של בית הכנסת שנחרב בפרעות האינקוויזיציה.
קסטלו דה וידה, העיירה שנשתמרה מימי הביניים, בה התקיימה קהילה יהודית עוד במאה ה-14, והוקם בה בית כנסת קטן. עם גירוש ספרד, היגרו לעיירה הקטנה אלפי יהודים וחלקם הינם צאצאי אנוסים החיים בה עד היום כקהילת "הנוצרים החדשים". נבקר ברובע היהודי, בבית הכנסת מימי הביניים שנתגלה בחפירות שנעשו לפני כ-30 שנים ועוד.
אובידוש, העיירה היפה המכונה "הבונבוניירה" מכיוון שבמאה ה-15 מלך פורטוגל העניק אותה כמתנת נישואים לאהובתו. נסייר בין החומות והשערים שנשתמרו היטב ונשמע על היהודים שהקימו כאן קהילה יהודית לאחר שנסו מאימת האינקוויזיציה.

 

 

טיול כשר לאיטליה לשומרי מסורת

גלו את איטליה המרתקת: ארץ של היסטוריה, תרבות, מורשת יהודית וקסם שאין שני לו

איטליה כובשת את לבם של מיליוני תיירים מדי שנה עם ההיסטוריה העשירה, התרבות התוססת, הנופים עוצרי הנשימה והקולנריה הייחודית שלה. מהחורבות העתיקות של רומא ועד לתעלות הרומנטיות של ונציה, איטליה מציעה שלל חוויות ואטרקציות, למבוגרים וילדים כאחד, שישאירו לכם חוויות לכל החיים. הצטרפו אלינו לטיול לשומרי מסורת לאיטליה הקסומה. נראה את ציוני הדרך האייקוניים שלה, נחווה את התרבות, ונעמיק בהיסטוריה כללית ומורשת יהודית. בין אם אתם מחפשים אמנות וארכיטקטורה, פלאי טבע או מורשת מפוארת, איטליה מבטיחה הרפתקה בלתי נשכחת שתשאיר לכם טעם של עוד.

יהדות איטליה: מורשת תרבותית והיסטורית עשירה, מתרתקת ומרגשת

לאיטליה יש מורשת יהודית עשירה ומגוונת המשתרעת על פני אלפיים שנים. יהדות איטליה תרמה תרומה משמעותית למרקם התרבותי, האינטלקטואלי והכלכלי של איטליה, והותירה חותם בל יימחה על החברה האיטלקית. הקהילה היהודית באיטליה היא מהעתיקות בעולם.
אחד המרכזים הידועים ביותר של תרבות יהודי איטליה הוא הגטו היהודי ההיסטורי ברומא, שהוקם במאה ה-16. הוא מהווה עדות לחוסן ולהתמדה של הקהילה היהודית. כיום, הגטו הוא שכונה משגשגת, עם בתי כנסת, מסעדות כשרות ומוזיאונים המציגים את המורשת העשירה של יהדות איטליה.
כיום, איטליה היא ביתם של קהילה יהודית תוססת ומגוונת. מבתי הכנסת העתיקים של רומא ופירנצה ועד לרובע היהודי היפה בוונציה, המבקרים יכולים לחקור את ציוני הדרך ההיסטוריים המעידים על התרומות והמאבקים של יהודי איטליה לאורך מאות השנים. ברחבי המדינה נחגגים פסטיבלים ומסורות יהודיות, בחנוכה, פסח ופורים, המציגים את הרוח המתמשכת של יהדות איטליה.
נוכחותה של יהדות איטליה מוסיפה רובד נוסף של עושר תרבותי לאיטליה. תרומותיהם של יהודים לתחומי תרבות שונים, והמסורות החיות, הופכים את חקר ההיסטוריה של יהדות איטליה וההעמקה בקהילה היהודית לאורך הדורות, למרתקת ומעשירה, במיוחד עבור שומרי מסורת.

הערים המרכזיות בהן נבקר עם בטיול כשר באיטליה לשומרי מסורת

רומא

רומא, ערש התרבות המערבית, העיר הנצחית והמרתקת, מציעה שלל אתרים שכדאי לבקר בהם: אפשר להתרשם מהפאר של הקולוסיאום, שבו נלחמו פעם גלדיאטורים, ולראות את הנפלאות הארכיטקטוניות של הפורום הרומי. אפשר לצאת לטיול נינוח ברחובות המקסימים של טרסטוורה, שם היסטוריה פוגשת מודרניות. אפשר להתפעל מהגאונות האמנותית של מוזיאוני הוותיקן, ביתם של הקפלה הסיסטינית האייקונית וציורי הקיר מעוררי הכבוד של מיכלאנג'לו. אל תשכחו לזרוק מטבע לתוך מזרקת טרווי ולבקש משאלה.

פירנצה

פירנצה היא אחת הערים היפות באיטליה ויש האומרים באירופה כולה, ובתקופת הרנסנס התגוררו בה גודלי התרבות האירופאית – מיכאלאנג'לו, דאנטה ומקיאוולי. פירנצה, בירת טוסקנה, הידועה כמקום הולדתו של הרנסנס, היא אוצר של אמנות, תרבות והדר אדריכלי. גלו את הדואומו האייקוני, עם כיפתו המפוארת שעוצבה על ידי ברונלסקי, וחקרו את גלריית אופיצי, שבה ממתינות יצירות מופת של בוטיצ'לי, דה וינצ'י ומיכלאנג'לו. טיילו על פני פונטה וקיו, הגשר האייקוני של העיר שלאורכו חנויות מקסימות. העיק המרתקת ויופיה יישבו את לבכם!

ונציה

היכנסו לעולם של קסם כשאתם רואים את התעלות המפותלות והגשרים האלגנטיים של ונציה. צאו לטיול בגונדולה דרך נתיבי המים הציוריים, עברו מתחת לגשר ריאלטו האייקוני ותגיעו לכיכר סן מרקו המפוארת. בקרו בארמון הדוג'ה המפואר והתרשמו מההיסטוריה העשירה של העיר, דרך הסמטאות דמויות המבוך של העיר, שם תתקלו באבני חן נסתרות ובפיאצות מקסימות.
ונציה היא גם המקום בו הוקם הגטו היהודי הראשון בעולם. בטיול לשומרי מסורת של גשר לצפון איטליה, נבקר בגטו ובבתי הכנסת שבו. נראה את הגראנד קאלה וגשר הריאלטו נגיע אל כיכר סן מרקו – כיכר היונים, נצפה על הקמפנילה, ארמון הדוג'ים וגשר האנחות. המעוניינים יוכלו לשוט בגונדולות או לבקר באי מורנו או בורנו. לטיולים לשומרי מסורת של גשר לאיטליה לחצו כאן>

פאדובה

פאדובה היא פנינה נסתרת של אמנות, היסטוריה ומורשת יהודית, השוכנת באזור הציורי של ונטו. לפאדובה תרבות עשירה, ארכיטקטורה יוצאת דופן והיסטוריה יהודית. העיר גם מתגאה באחת האוניברסיטאות הוותיקות בעולם, עם הגנים הבוטניים העתיקים. המרכז ההיסטורי של העיר הוא אוצר של פלאים ארכיטקטוניים. בזיליקת סנט אנתוני, אתר עלייה לרגל הידוע בכיפות המדהימות בסגנון ביזנטי וביצירות אמנות יקרות ערך, היא עדות לחשיבותה הדתית של העיר. פראטו דלה ואלה המפוארת, אחת הכיכרות הגדולות באירופה המעוטרות בפסלים ומזרקות. העיר גם משובצת ברחובות צרים ומקסימים שלאורכם ארמונות אלגנטיים ומבנים היסטוריים. פאדובה ידועה גם בסצנת התרבות התוססת שלה: מאופרה ועד תיאטרון, ושלל גלריות אמנות ומוזיאונים הרבים המציגים אוסף מרשים של יצירות אמנות וחפצים היסטוריים.

האגמים הנפלאים של צפון איטליה

בצפון איטליה אגמים אגמים רבים שיופיים עוצר נשימה, ולכל אחד מהם אופי ייחודי משלו. אגם קומו, עם הווילות האלגנטיות והנופים המדהימים שלו, הפך כבר מזמן למקום מפלט לעשירים ולמפורסמים. אגם גארדה מציע שילוב מושלם של יופי טבעי, עיירות מקסימות ופעילויות מים. אגם מאג'ורה מתהדר באיים ציוריים, גנים מפוארים וארמון בורומיאן המרשים. אפשר לבקר בעיירה הקסומה בלאג'יו, המכונה "הפנינה של אגם קומו", או לשוט בסירה לאיזולה בלה הרומנטית. היופי הקסום והאווירה השלווה של האגמים בצפון איטליה מספקים מפלט אידילי מהערים השוקקות, ומאפשרים לכם להירגע ולהתעמק בפאר הטבע.

טיול כשר מאורגן לאיטליה

בטיול מאורגן לדתיים של גשר לצפון איטליה, נבקר בפאדובה, עירו של הרמח"ל, נחצה את הכיכר המרכזית המפורסמת, פיאצה דה לה ואלה, המעוטרת בפסלים ומוקפת בתעלת מים. משם נמשיך דרך רחוב מרכזי אל הגטו היהודי ונצפה בבית הכנסת הפעיל. נצפה באוניברסיטה המפורסמת ונראה את כיכר ERBE המוקפת שווקים ססגוניים. משם ניסע, באם יתאפשר, אל מפעל משקה הגראפה המפורסם של משפחת פולי ונוכל לקנות גראפה כשרה.

טיול משפחות כשר לצפון איטליה עם טיולי גשר

באיטליה מגוון עצום של אטרקציות לכל המשפחה. בטיול משפחות כשר לשומרי מסורת לצפון איטליה עם טיולי גשר, נראה אגמים אלפיניים מעוררי השתאות, פארקי שעשועים, ארמונות וגשרים יפהפיים ועוד. זהו טיול מרתק ומלא קסם לגדולים וקטנים!
בוורונה, עירם של רומיאו ויוליה, נצפה אל המרפסת המפורסמת, נראה את בית הכנסת, נטייל בעיר העתיקה ונראה את ככר ERBA שדוכני שוק רבים מקיפים אותה. בוונציה, נערוך סיור מהנה בעיר התעלות והגונדולות, ולא נשכח גם את הנקודות היהודיות בעיר. נצא ליום טיול קסום ונפלא להר הדולומיטים, האלפים האיטלקיים. נעבור דרך נוף הרים פסטורלי, אגמים אלפיניים, מעברי הרים, עיירות וכפרים ציוריים. נבקר גם בעיירת הנופש הציורית סירמיונה היושבת לשפת אגם גרדה. נראה את מבצר סקאליג'רי מימי הביניים החולש על מבואות העיירה ונסייר בסמטאותיה.
בנוסף לכל אלה, נבלה גם בפארקי השעשועים המפורסמים באירופה:
• גארדה לנד – כאן נצא למסע של חוויות והרפתקאות: רכבות הרים מסוגים שונים, רכבת המתפתלת במבוכים, עולם של בעלי חיים קדומים, מפגש עם דמויות מהעולם העתיק ומסיפורי האגדות, שייט אבובים בג'ונגלים מסתוריים.
• פארק המים Aquaparadise – כל המגלשות הגבוהות ובריכות הגלים שרק אפשר לדמיין.
• פארק עולם הקולנוע Movieland Studios – "נפגוש" דמויות מוכרות מהסרטים, נראה מופעים מיוחדים ונדהר ברחבי הג'ונגל על משאית הקרב "מאגמה", נראה פעלולים מפחידים ונבלה ברכבות הרים מרגשות.

לסיכום, איטליה היא מדינה השוזרת את העבר וההווה, שבה כל פינת רחוב מספרת סיפור. מהערים האייקוניות של רומא, פירנצה, ונציה ועד לאזור הכפרי של טוסקנה ולחוף אמלפי הזוהר, איטליה מציעה מגוון רחב של חוויות שיקסימו ויעניקו לכם השראה. איטליה היא מדינה של אמנות, היסטוריה ותרבות החודרות לכל פינה במדינה היפה הזו ולב של המטיילים בה. בואו לחוות את הקסם של איטליה בעצמכם, וליצור זיכרונות שתנצרו כל החיים.

להמלצות מטיילים על טיולי גשר לחצו כאן>

 

חוזרים לפורטוגל: מורשת האנוסים

פורטוגל כמשל… חוזרים לפורטוגל 

טיול מאורגן לפורטוגל של חברת "גשר" עם קבוצת המטיילים עם המדריך מאיר סגל.

בימינו, החיפוש אחרי שבטים וקהילות אבודות חבויות והרצון להחזירם ליהדות, מאפיין יעדים שהציבו גדולי דור בכוונה להחזיר את האנשים בתשובה ולשלבם שוב בשורות העם. המושגים "יהדות פורטוגל", "האנוסים", "הנוצרים החדשים", חקוקים בהיסטוריה של מגלי הארצות ונתיבים חדשים בים ועם זאת יש לציין, שבאותה תקופה – גם יהודים בממלכות הללו בשלהי המאה ה-15 היו שותפים באותם גילויים.

500 שנה אחר כך, מתגלה לעינינו נתיב חדש שהיה חבוי שנים רבות והוא צאצאי היהודים האנוסים שחיו את היהדות במרתפים במחתרת ושלאחרונה נהגי יהדות זו מבצבצים מבין בתים עתיקי יומין במסלול הנדידה ההיסטורי של פורטוגל.

טיול לפורטוגל או מסע אל העבר
במסע שערכה לאחרונה חברת טיולי גשר המשמשת כגשר לעולם זה "ההולך ומתגלה" – בהדרכתו של המדריך מאיר סגל, סיפר לנו אחד הנוסעים במסע לפורטוגל שבשנים האחרונות מגלים ישראלים את פורטוגל בנתיב 500 שנים של היסטוריה הפורסת בפניהם את סיפורם של אותם אנשים, צאצאי האנוסים שעדיין נוהגים מנהגים עתיקים, כא שר בסביבתם עדיין מתנוססים סמלי האינקוויזיציה ואשר לא רחוק מביתם ממוקמות מרפסות הכנסיות מהן השקיפה האצולה הקתולית והכמרים על היהודים המועלים למוקד.

בתום אחד הסיורים, סיפר לנו אותו נוסע – קרה מקרה שהמחיש את יחסה של פורטוגל לאותם יהודים אנוסים באותה תקופה ויחס תושביה אליהם כיום.

טיולים מאורגנים לפורטוגל >

לאחרונה אנחנו עדים לבקשות סליחה רשמיות של מנהיגי העולם בפני מנהיגים יהודיים מעל במות מרכזיות. באותו מסע לפורטוגל, לאחר שהנוסעים פקדו את אתרי הביקור הרגילים על פי התוכנית, החליט המדריך לצקת למסע תוכן מיוחד והודיע למשתתפים בוקר אחד שנוסעים לכיכר "רוסיו" שמול כנסיית סן דומינגו, בו מוצבת אנדרטה ובה לוח אבן החקוק בעברית ופורטוגזית לזכר קורבנות האינקוויזיציה.

ואז, כשהגענו לאנדרטה, זה התחיל. המדריך הוציא מתיקו 3 נרות זיכרון, אחד המשתתפים הדליק אותם, תפילת "אל מלא רחמים", שירת "אני מאמין"… טקס אזכרה ממלכתי. תושבים בודדים חלפו הגניבו מבט… והמשיכו בדרכם.

לפתע אישה מבוגרת נוצרית עטורת צלב התקרבה לקבוצה, שלפה מתיקה תנ"ך הברית החדשה ואמרה בשקט בשפתה לאחד הנוכחים, שהיא "גאה לפגוש אנשים מהעם היהודי". ובסוף תפילת "אל מלא רחמים" ענתה עם כולם אמן.

היא הכירה את מה שכתוב בלוח האבן על תולדות פורטוגל ותקופת האינקוויזיציה ולהפתעת הנוכחים הושיטה את ידה והצביעה בתום הטקס לעבר לוח אבן נוסף המוצב בקרבת מרפסת הכנסייה בו ישבו שופטי האינקוויזיציה… והתחילה אט אט להתרחק מהמקום תוך החזרת הספר לתיקה.

טיולים לפורטוגל >

ניגשו האנשים ללוח שבצד האנדרטה ושם, לתדהמת הנוכחים, היה כתוב שלא רק בקשות הסליחה של מנהיגים על פי הפרוטוקול מושמעות בפומבי – אלא "שקהילת תושבי ליסבון, בירת פורטוגל, ופשוטי העם מתנצלים בפני העם היהודי על מעשיה של הכנסייה באותם ימים". משתתפי הקבוצה קראו מהורהרים את הכתוב בלוח האבן הצדדי… וראו את האישה עם הצלב מתרחקת עם התנ"ך בידיה והדמעות שמקוו בעיניה הסגירו את התרגשותה.

חוויות הטיולים בפורטוגל >

טיול בפורטוגל: בית הכנסת בטרנקוסו

בטרנקוסו בפורטוגל התקיימה קהילה יהודית עד לגירוש ספרד והמרת הדת ההמונית שהייתה בפורטוגל בשנת 1497. העיירה השלווה נותרה ריקה מיהודים לבד מכמה ששמרו יהדות בסתר. אלא שההיכרות עם מצוות הדת ומנהגיה הלכו ודעכו עם השנים. בלית מוסדות מסודרים נותרו מנהג או שניים כמו "לזרוק חזיר לזבל ביום ראשון" וכמובן שאין מצווה כזאת ביהדות. אבל אחרי חמש מאות שנים הגיעו אלינו אנשים אלה שנחזים כנוצרים לכל דבר כשהם אוחזים במנהגים מוזרים ולא מוכרים אבל אלה שימרו אותם כיהודים.

טיולים מאורגנים לפורטוגל >

כאן המקום לשוב לטרנקוסו.
אחרי חמש מאות שנים בני בניהם ונכדי נכדי נכדיהם של היהודים שאולצו להתנצר בכח, חזרו ליהדות אורתודוקסית. לפני כשנתיים החליטו שניים מהאנוסים האלה לבנות את בית הכנסת החרב והשמם, בדיוק באותו מקום שהיה. כיום מתנוסס מבנה בית כנסת מפואר על חורבות הישן והוא מנוהל ע"י צאצאים ישירים של אנוסים מהמקום.
מאיפה המימון?
המענה שקיבלתי היה: ראש העיר, או ראש המחוז, או ראש הממשלה… כולם מצאצאי אנוסים… בטח שיהיה אישור.

יוסף דומינגוס עוד זוכר כיצד חזר לביתו בבכי לאחר שהמורה הורה לו לצאת מהכיתה כי לא היו די מקומות עבור "ז'ודאוס". כיום הוא מקדיש את חייו למציאת צאצאי אנוסים בפורטוגל ולהשבתם לחיק היהדות.

"החג החשוב ביותר כאן עד היום הוא דווקא תענית אסתר. החג הזה נשמר בקנאות ורבים נהגו לצום בו שלושה ימים כנאמר במגילה", מספר יוסף דומינגוס (בתמונה למטה). "אסתר הרי סימלה את דמות האנוס, בכך שלא גילתה את עמה ומולדתה. היא מעין 'סנטה אסתר' של ה'קונברסוס'".

"האינקוויזיציה הפורטוגזית הייתה אכזרית פי כמה מזו הספרדית", אומר קרולינו טפאדז'ו (בתמונה למטה). "לא היה ברשותם לוח שנה יהודי ואת יום הכיפורים הם ציינו ב־ 10 בספטמבר מדי שנה. את היום העבירו במשחקי קלפים במרתף הבית, אולי זכר לימים שהיו נוהגים להתרכז במרתפים כדי להתפלל יחדיו".

"כאשר נכנסו לכנסייה נהגו האנוסים לומר תפילה בלחש שבה הם מציינים שהם לא מקדשים את המקום ולא את איקוני העץ והאבן המצויים בו. האינקוויזיציה האשימה אותם לא אחת בביזוי הקודש, בהלקאת הצלב ובשימת קודשי הדת ללעג. רבים נשרפו על המוקד בגין האשמות אלו. על היהודים נאסר לשאת שמות יהודיים והם בחרו שמות נוצריים כמו 'כריסטו', או שמות של עצים וחיות: 'פינרו' (אורן), 'קרבטו' (קיפוד) ועוד".

למעלה: יוסף דומינגוס / למטה: קרולינו טפאדז'ו

תמונות: מיכאל טוכפלד.

חוויות טיולים בפורטוגל >

החווייה היהודית בטיול לספרד ופורטוגל

חוויות מרגשות בטיול לספרד ופורטוגל: מורשת יהודית

טיול מאורגן לספרד ופורטוגל של קבוצת טיולי גשר עם המדריך ראובן כהן, אוקטובר 2016.

טיולים מאורגנים לפורטוגל >

במסגרת הטיול לספרד ופורטוגל נתנו דגשים על היהדות והיהודים בימי הביניים בחצי האי האיברי. קבוצת מטיילי גשר טיילה ולמדה על ההיסטוריה, המורשת והתרומה של היהודים באיזור אנדלוסיה אשר בדרום ספרד. יהודי אל אנדלוס (אנדלוסיה) פיתחו ענפים רבים ביהדות שלא נודעו בשאר קהילות ישראל. מלבד עיסוקם בתורה ובתלמוד, חיברו יהודי ספרד המוסלמית שירי קודש ושירי חול, ספרי דקדוק ומילונים, חיבורי הגות וספרות, ואף עסקו ברפואה ובמדעים.

במשך מאתיים שנה, מ-950 ועד 1148, שמרה יהדות ספרד, שמרכזה היה באנדלוסיה, על רמה תרבותית גבוהה. את התקופה הזו כינו ההיסטוריונים "תור הזהב".
גולת הכותרת בביקורנו באנדלוסיה היה הביקור בעיר קורדובה. גילינו בעיר את שרידיה המרשימים של קהילה יהודית שהיתה מרכזה החשוב של יהדות ספרד בימי "תור הזהב". העיר שהיתה ביתה של קהילה מפוארת בה פעלו חכמים, משוררים, הוגי דעות, מדקדקים, אנשי תורה והלכה, רופאים ומדענים – ריקה היום מיהודים. אבל בהחלט ניתן היה להתרשם ולהרגיש את הרוח היהודית שנשבה בה בעבר.

טיילנו ברובע היהודי העתיק של העיר. סמטאותיו צרות ומעוקלות, חצרות הבתים משרים אווירה נעימה ומיוחדת. ברובע היהודי נתקלנו בשמות רחובות, וכיכרות המעלים את זכרם של יהודים שחיו ופעלו בימי הביניים. כיכר יהודה הלוי, כיכר טבריה, וכיכר מימונידס על שמו של רבי משה בן מימון, הרמב"ם.

במסגרת הסיור הגענו לכיכר טבריה. הרמב"ם נאלץ לברוח מהעיר בהיותו כבן 13 בלבד, כאשר המואחידון – קנאים מוסלמים מצפון אפריקה – פלשו לכאן, החריבו את קהילות ישראל והמיטו אסון על היהודים. משפחתו של הרמב"ם החלה בנדודיה ולבסוף השתקעה במצרים. המסורת מספרת כי הוא קבור בטבריה. וכאן, בשנת 1935, באירוע לציון 800 שנה להולדתו של הרמב"ם, נקבע כי הכיכר תיקרא טבריה, כשם מקום מנוחתו. כאן גם הוצב בשנת 1964 פסלו המרשים (הדמיוני) של הרמב"ם.

טיול לספרד ופורטוגל בהדרכת ראובן כהן, אוקטובר 2016

חוויות הטיולים בפורטוגל >

טיול ליער השחור ואלזאס: מורשת יהודית

חוויות מטיילים מרגשות בטיול כשר מאורגן ליער השחור וחבל אלזס של טיולי גשר עם המדריך מאיר סגל

טיולים מאורגנים ליער השחור וגרמניה >

שבת בלתי נשכחת באלזס

כמו כל שנה, גם השנה יוצאים טיולים ליער השחור וחבל אלזס ותמיד מצפות למטיילים חוויות מפתיעות ומרגשות. המדריך מאיר סגל נזכר בחוויה מרגשת במיוחד בשבת אחת בלתי נשכחת בטיול ליער השחור וחבל אלזס:

החוויה שעברנו בטיול האחרון לשווייץ, היער השחור וחבל אלזס – היתה ללא ספק חוויה מיוחדת של פעם בחיים. במסגרת הטיול, התארחנו בשבת בקהילה היהודית במילוז (Molhouse) שבדרום חבל אלזס בצרפת.

תמונות באדיבות יהושע לנג מחברי הקבוצה

האירוח בהקהילה היהודית במילוז, שהיא קהילה חמה ומכניסת אורחים, המונה כ- 600 חברים – היווה הפתעה נעימה ביותר הרבה מעבר לכל ציפיה שלנו – לא רק שהתקבלנו בהכנסת אורחים נפלאה, אלא גם אירחו אותנו לא פחות משלושה רבנים! אירחו אותנו שני הרבנים של הקהילה: הרב האשכנזי, הרב אליהו חיון והרב הספרדי, הרב מרדכי עמר. בנוסף, הרב הראשי של חבל דרום אלזס, הרב יעקב פחימא, הגיע לבלות עימנו את השבת. בית הכנסת הנפלא של הקהילה היווה הפתעה לא פחותה – בית כנסת מפואר ביותר ששופץ לפני כמה שנים על פי בית הכנסת המקורי שהיה במקום בסוף המאה ה- 19. הסתבר לנו בדיעבד שפתחו את בית הכנסת לתפילת השבת במיוחד עבורנו. מאחר ומניין המתפללים הקבועים בקהילה אינו גדול, הם מתפללים דרך קבע בבית כנסת הקטן ופותחים את בית הכנסת הגדול רק באירועים מיוחדים. לכבוד היה לנו.

השבת, שהיתה שבת ראש חודש, היתה שבת מרוממת ומיוחדת עבורנו ועבור הקהילה המקומית – סעודות משותפות, קטעי חזנות ואפילו ריקודים. תיאר זאת במדויק אחד מחברי הקבוצה שלנו: "חוויה בלתי נשכחת. הקהילה והרבנים לא ישכחו שבת זו של תפילה וסעודות משותפות".

אז הנה, עוד נקודה נפלאה על מפת התיירות היהודית. אנחנו עוד נשוב.

ואנחנו ממשיכים לשוב כל שנה…

חוויות הטיולים ביער השחור >

בית הכנסת העתיק ביותר בשוויץ

קבוצות מטיילי גשר, השוהות בבית המלון בעיירה דאבוס בשוויץ, מבקרים בעיירה בשם לנגנאו בקנטון ארגאו שבצפון המדינה.

טיולים מאורגנים לשוויץ >

העיירה היא אחת מתוך שתי עיירות יחידות (השניה היא אנדינגן) שבהן הותר ליהודי שוויץ להתגורר עד האמנסיפציה של 1866 בעיירה.

ניתן למצוא בה כיום את הבית כנסת העתיק ביותר בשוויץ ששופץ והוכר כנכס תרבות לאומי של שוויץ.

אחת המשפחות היהודיות המפורסמות ביותר שגרו בלנגנאו הינה משפחת גוגנהיים.

כיום אין יהודים בעיירה ובית הכנסת סגור במשך כל השנה למעט טיולים של חברת "טיולי גשר" שפותחים את בית הכנסת ומסיירים בו ואף מתפללים תפילת מנחה כשניתן.

העיירה מונה כיום כ-2500 תושבים ובה קיים בית אבות יהודי.

הביקור בעיירה ובבית הכנסת הם חוויה מרתקת ומרגשת.

בתמונות: בית הכנסת מבחוץ (photo by Ikiwaner) ומבפנים (photo by Badener).

חוויות הטיולים בשוויץ >

 

 

מסע ארון הקודש מאיטליה לקרית שמואל

משלחת מיוחדת מהעיר רג'יו אמיליה שבצפון איטליה הגיעה לביקור בבית הכנסת שבקרית שמואל שליד חיפה. הסיבה: ארון הקודש שהיה בבית הכנסת המפואר ברג'ו אמיליה ואשר נחנך ב-15 לינואר 1858 הובא לארץ בשנות החמישים לבית הכנסת שבקרית שמואל.

טיולים מאורגנים לאיטליה >

ארון קודש זה הוא אחד מ-40 ארונות קודש שהועברו מאיטליה לישראל. ארון הקודש נחשב לאחד היפים מביניהם ולאחד הבודדים הבנוי משיש. אחת הסיבות שארון הקודש הוצב דווקא בבית הכנסת בקריית שמואל הייתה בשל גובהו של אולם בית הכנסת, שהתאים לגובהו של ארון הקודש.

יחד עם ארון הקודש הועברה גם הבימה המשמשת לקריאה בתורה וכן הפמוטות המוצבים בצדי ארון הקודש, כמו גם חלק מהריהוט. ארון הקודש וחלקי השיש של הבימה, שוקמו לאחר העלתם ארצה. הבימה בבית הכנסת בקריית שמואל מורכבת מחלקים מקוריים מבימת בית הכנסת באיטליה, יחד עם חלקים חדשים. בחזית הבימה הותקן לוח שיש ועליו כתובת בעברית "זה בית אלוהים" וכתובת באיטלקית המזכירה את חנוכת בית הכנסת לאחר הרחבתו ושיפוצו בשנת 1858.

ארון הקודש והבימה הועמדו מחדש בשנים 1957-1959 ונחנכו בערב ראש השנה ה'תש"ך (1960), והם מנציחים בישראל את שמה של קהילה שבעבר הייתה מרכז יהודי. ארון הקודש מרג'ו אמיליה מופיע בבול מסדרת 'מועדים לשמחה' תשל"ג, כחלק מסדרה של ארבעה בולים שהנציחו ארבעה מבין ארונות הקודש שהועלו מאיטליה.

המשלחת האיטלקית המיוחדת עליה נמנו חברי מועצת העירייה ותושבי העיר שלקחו חלק בפירוק ארון הקודש ובליווי הארון ארצה, הגיעה לראות את ארון הקודש במיקומו החדש-ישן. במקום נערך טקס מרגש בו השתתפו בנוסף, פרופ' דוד קאסוטו, האומן משה פנחסי, האדריכל יחיאל קומט בנו של האדריכל שתכנן את בית הכנסת, ומדריך טיולי גשר מאיר סגל.

חוויות של טיולים מאורגנים לאיטליה >

טיול בהונגריה: בית הכנסת בבודפשט

טיול מאורגן לבודפשט, הונגריה של קבוצת מטיילי גשר, יוני 2013

ביוני 2013 חזרה קבוצת מטיילי גשר מבודפשט עם חוויות מרגשות. הם מספרים שהחוויה המרגשת ביותר הייתה ביקור בבית הכנסת הגדול ביותר באירופה הנמצא ברחוב דוהאני בבודפשט. בית הכנסת נבנה באמצע המאה ה-19 ע"י אדריכל גרמני ומעצב פנים הונגרי – שניהם נוצרים, הוא תוכנן להכיל 3000 מתפללים והיה לו מקום של כבוד בעיר. לפני מלחמת העולם השנייה הוא הופגז והולאם לטובת מרכז פיקוח והצבת אנטנות של המשטר הנאצי. במהלך המלחמה יוזף מנגלה ניהל שם מרפאה וחלק מהחלל שימש כאורווה לסוסי החיילים הנאצים.

הריהוט של בית הכנסת הועבר למרתף ובזכות כך ניצל. יחד איתו ניצלו גם ספסלי העץ ששמות המתפללים עדיין רשומים עליהם ומרביתם נספו בשואה. ראשי הקהילה החביאו את חלונות בית הכנסת בתוך שקי חול לאחר ששיחדו שתי נשים הונגריות. שנים אח"כ החלונות נמצאו והוחזרו וכיום חלונות בית הכנסת הם החלונות המקוריים משנת 1859.

בשנת 1996, לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי בהונגריה, החלו בעבודות השיפוץ בתקציב של כ-10 מיליון דולר שרובו נתרם ע"י השחקן האמריקאי טוני קרטיס ואסתי לאודר אשת האופנה היהודייה ממוצא הונגרי.

קבוצת המטיילים של גשר סיפרה על החוויה המעצימה שעברו כאשר נשאו תפילה וקיימו טקס אזכרה ליד קבריהם של יהודים הונגרים שנרצחו בשואה ואנדרטת הנספים שהוקמה מאחורי בית הכנסת.

משמאל: אולם התפילה, מימין: ארון הקודש – צילומים: DMY

טיולים מאורגנים להונגריה >

 

בית הכנסת "הגירוש" במרוקו

טיול במרוקו: מטיילי גשר בביקור מרגש בבית הכנסת "המגורשים"

המדריך שמעון עטר מספר שהביקור בקהילה היהודית במרקש במרוקו הוא ביקור מרתק ומרגש כאחד.

טיולים מאורגנים למרוקו >

מרקש, השוכנת למרגלות הרי האטלס היא עיר צבעונית וססגונית. יהודי מרקש הגיעו אליהן ב- 1492 עם גירוש ספרד, בתמיכתו ועפ"י הזמנתו של הסולטאן המקומי, והקימו במשך השנים קהילה מפוארת. רוב היהודים עסקו במסחר והשווקים הצבעוניים שגשגו.

במסגרת הביקור במרקש אנו מבקרים בבית כנסת "הגירוש" שגם סיפורו הוא מעניין – כשמגורשי ספרד הגיעו אל העיר, רצו להתפלל בבית הכנסת המקומי, אך יהודי המקום הוותיקים לא אפשרו להם להתפלל בו בטענה שסגנון התפילה שלהם שונה. כינויים של מגורשי ספרד בפי המקומיים הפך ל"מגורשים". וכך, כאשר הקימו אותם מגורשי ספרד בית כנסת חדש, היה שמו על שם כינויים זה, בית כנסת "הגירוש" או "המגורשים".

הכנסת האורחים של יהודי מרקש אז והיום נשארה לבבית, חמה ושמחה. במסגרת הטיול אנו מתארחים לארוחות בבתי היהודים שנותרו במרקש וחווים את אורח חייהם היום ושומעים את סיפוריהם מימי התפארת של הקהילה, לפני קום מדינת ישראל. ללא ספק חוויה עמוקה שנשארת בזכרון ובלב.

חוויות מטיולים מאורגנים במרוקו >

טיול לאיטליה: האיטלקים חוגגים

קרנבלים באיטליה – מסורת עתיקת יומין

המסורת של האיטלקים לחגוג עטויי מסיכות ותחפושות בקרנבלים הולכת מאות שנים אחורה ומתחילה בימי הביניים. מקורה של המסורת הוא בנצרות הקתולית, והשם – קרנבל – מבטא את משמעותה. קרנבל – משמעו באיטלקית פרידה (levare) מהבשר (carne). הפרידה מהבשר מציינת את ימי הסתגפותו של ישו במדבר, שיצרו את המנהג לצום לפני חג הפסחא ולהימנע מאכילת בשר. בימי הביניים, אנשי ונציה בחרו לחגוג את הפרידה מהבשר כקרנבל ססגוני של תחפושות ומסיכות, וכך נשאר המנהג עד היום.

טיולים לאיטליה >

וונציה – קרנבל המסכות

עבור הוונציאנים, לחגיגה הייתה משמעות נוספת: זאת הייתה הזדמנות לאנשי המקום להסתיר את זהותם האמיתית, וכך יכלו בני כל המעמדות, נמוכים, גבוהים וסוחרים, לחגוג יחד כבני אדם שווים. אנשי אצולה מכל רחבי אירופה נהגו להגיע לונציה לחגוג מחופשים, מכיוון שזה אפשר להם להשתחרר מההתנהגות ה"אצילית" שמצופה מהם בשל מעמדם, והם יכלו לשתות, לשחק ולהמר בחופשיות. לאורך השנים היו תקופות שבהן נאסר להתחפש, כמו למשל בתקופת מוסוליני, אך היום כידוע, אין איסור כזה ותיירים מכל רחבי העולם באים לחגוג עם האיטלקים את תקופת הקרנבלים הססגוניים והמרהיבים.

טיול קרנבלים באיטליה >

ויארג'יו – קרנבל הבובות

קרנבל נוסף, מעניין ומיוחד הוא הקרנבל הצבעוני של ויארג'ו שבטוסקנה, איטליה. זה הקרנבל המפורסם ביותר באיטליה ובאירופה כולה והוא מתקיים היום בדיוק כפי שהיה ב-1873, כשכמה מאנשי מעמד הביניים העשירים של העיר החליטו לערוך קרנבל. בני המעמד הנמוך, כאות מחאה כנגד עול המיסים הכבד, החליטו להגיע במסיכות – והנה לכם קרנבל נוסף, כמיטב המסורת האיטלקית.

חוויות של טיולים מאורגנים לאיטליה >

אחרונת היהודים בפיטיליאנו, איטליה

מטיילי גשר פוגשים את אחרונת היהודים בפיטיליאנו

קבוצת המטיילים של טיולי גשר שהגיעה לביקור בבית הכנסת בפיטליאנו באיטליה במרץ 2014, פגשה את הלנה סרווי, אחרונת היהודים בפטיליאנו ויו"ר העמותה האחראית על שימור העבר היהודי בעיירה.

טיולים מאורגנים לאיטליה >

שנה לפני כן, קבוצת מטיילי גשר הייתה עדה למפגש מרגש עם הלנה, במהלכו העניק מאיר סגל המדריך להלנה שופר אותו עיצבה האומנית מרים פלש ממושב נחלים, וכיום הוא מוצג בבית הכנסת. שנה לאחר מכן, מאיר סגל וקבוצת מטיילי גשר העניקו להלנה תמונה עם השופר ועם הקדשה לכבודה.

העיירה העתיקה פיטיליאנו (Pitigliano) שוכנת על צוקי טוף בדרום טוסקנה, והמראה שלה עוצר נשימה. העיירה היפיפייה זכתה לכינוי "ירושלים הקטנה" מכיוון שמאמצע המאה ה-16 התקיימה בה קהילה יהודית חיה ותוססת. ראשוני המתיישבים הקימו בה בית כנסת, בית קברות, מפעל מצות ומקווה שייצרו ממי גשמים. עם גירוש היהודים ממדינת האפיפיור בסוף המאה ה-16, העיירה הפכה למקלט עבור היהודים המגורשים והקהילה גדלה. באמצע המאה ה-17 מגורי היהודים נקבעו בגטו והקהילה המשיכה לקיים חיים יהודיים ולגדול עד שבמאה ה-18 מנתה כשליש מתושבי העיר. במלחמת העולם השנייה, יהודי העיר נאלצו לברוח לכפרים בסביבה וכך ניצלו. כיום, כמעט ולא נותרו יהודים בפיטיליאנו, אך בית הכנסת שוקם בשנת 1995 ונערכות בו חתונות וטקסי בר מצווה של יהודים מערים אחרות בטוסקנה.

המדריך מאיר סגל מעניק להלנה סרווי את השופר ב-6.2.13. צילמו: בת שבע ובנימין תשובה.
בתמונה למטה: קבוצת המטיילים שהייתה עדה למפגש המרגש – ונציה, איטליה, פברואר 2013

חוויות של טיולים מאורגנים לאיטליה >

טיול מאורגן ליפן לשומרי מסורת

יפן: תרבות עתיקה המשלבת מודרנית והיסטוריה, נופים מדהימים ופריחות דובדבן מרהיבות ושלכת מהפנטת

טיול מאורגן ליפן >

יפן היא אחת המדינות הקסומות והמסתוריות בעולם. מאחוריה עומדת תרבות עשירה של אלפי שנים המכילה חילופי שלטונות, דתות, תקופות והתפתחות של אחת מהתרבויות הייחודיות והעשירות ביותר באסיה. לצד ההיסטוריה ובזכותה, עומדת היום יפן שוקקת חיים מלאה בתרבות, דת, מראות עוצרי נשימה וטכנולוגיה ופיתוחים חדשניים. בואו להתרשם מהאתרים החשובים ביפן.

טוקיו
טוקיו היא עיר הבירה של יפן ובה מתקיימים חיי היומיום הכלכליים והתרבותיים שלה. טוקיו היא אחת הערים הגדולות בעולם. אחד הדברים הבולטים בעיר הבירה התוססת הוא הניגוד המעניין בין הטכנולוגיה והקדמה בה: גורדי שחקים, מרכזי קניות ענקיים לבין התרבות העדינה והיפיפייה של יפן המשובצת בה בצורת גנים, מקדשים ואדריכלות ייחודית.

אתרים מומלצים בטוקיו:

אסאקוסה קאנון
אסאקוסה קאנון שנקרא גם "מקדש שלושת האלים" הוא אחד ממקדשי השינטו המפורסמים והידועים ביותר בטוקיו וביפן כולה. המקדש הוקם על מנת לכבד את שלושת הגברים שייסדו את המקדש הבודהיסטי העתיק ביותר בטוקיו סנסו-ג'י. המקדש בנוי בצורה המסורתית הידועה ומהווה חלק ממספר מבנים קדושים באותו האזור.

מקדש מייג'י
מקדש מייג'י ממוקם במרכז טוקיו. המקדש הוקם בשנת 1920 ונקרא על שמו של הקייסר מייג'י שנחשב לאביה של יפן המודרנית. המקדש אמנם קיים בעיר כבר תקופה אבל פעילותו נמשכת יומיום ומעבר לגנים העשירים המקיפים אותו (שהורכבו מתרומות על פי השמועה) ניתן להתפאר מחגיגות השנה החדשה הנעשות בו כל שנה לצד התפילות והחתונות שנערכות בו יומיום.

אקיהברה – רובע האלקטרוניקה
אקיהברה הוא אחד המקומות הייחודיים בעולם לקניה ומכירה של טכנולוגיה. באזור אקיהברה מגוון אדיר של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה והנלווים להם. אולי בזכותו התפתחה במקום תרבות של חובבי גיימיניג, אנימה ומאנגה (הקומיקס והסדרות המצוירות היפניות) שמסתובבים בהמוניהם באזור ועל כן תוכלו למצוא שם גם חנויות לתרבות האנימה והמאנגה בכמויות אדירות.

מרכז שבויה
האזור של שיבויה הוא אזור הבילויים הצעיר והתוסס ביותר של טוקיו. שם נקבעים הטרנדים והאופנות, בין מרכז הקניות הענק – שיבויה 109 לבין הצומת המלאה במסכים ושלטי חוצות ענקיים שמזכירה מעט גרסה יפנית של "טיימס סקוור" הניו-יורקית. מרכז שבויה הוא בהחלט המקום למצוא אופנה ייחודית ובילויי יום ולילה.

שוק הדגים
שוק הדגים של טוקיו הוא אחד השווקים הגדולים בעולם! נמכרים בו כל יום יותר מ – 400 סוגים של חיות ים ומים והוא מתפרש על שטח חדש (לאחר שעבר מהמקום המסורתי) של 2 ק"מ המכילים בתוכם גם פארק.

רובע האראג'וקו
רובע הקניות הפופולארי של טוקיו מהווה מוקד משיכה לחובבי אופנה, צעירים ותיירים. ניתן להתרשם במקום מהתושבים ולבושם ואף להסתובב באתרי הקניות הגדולים והמרשימים שמכילים, מעבר לאופנת יפן היחודית, מותגים מובילים מרחבי העולם.

גינזה – רובע העסקים
גינזה היא השכונה היוקרתית יותר בטוקיו בה ניתן למצוא חנויות יוקרה ובניה מודרנית. האזור נבנה בסגנון מודרני מתקדם לאחר שריפת ענק שהתרחשה בעיר במאה ה – 19 ומזכיר באופיו את השדרה החמישית המפורסמת בניו- יורק.

קיוטו
קיוטו היא העיר המהווה את המרכז התרבותי של המדינה, ובעבר היוותה לה עיר בירה. העיר מכונה אף "ירושלים של יפן" כיוון שמכילה מספר רב של מקדשים ומרכזי תרבות יפניים מסורתיים.

אתרים מומלצים בקיוטו:

מקדש קינקאקוז'י
מקדש קינקאקוז'י או "המקדש המוזהב" (כך נקרא כיוון שמצופה בחלקו בזהב טהור) הוא מבנה מיוחד במינו המהווה מקדש של תרבות הזן המיוחדת. במקדש מסתובבים "צבאים קדושים" על פי האמונה והוא מכיל גן המספר את סיפור הבריאה הבודהיסטי.

מקדש קיומיזו
מקדש קיומיזו הוא אחד המקדשים העתיקים והמפורסמים בקיוטו והוא ממוקם במזרח קיוטו על גבעות מיוערות. המקדש ממוקם מעל מעיין שמימיו על פי האמונה הבודהיסטית קדושים וטהורים. מעבר לקדושתו, המיקום של המקדש מספק נוף נפלא לעיר והוא הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסקו.

הרובעים העתיקים של קיוטו – ניננזאקה וסננזאקה
באזור מקדש קיומיזו נמצאים הרובעים העתיקים של קיוטו בהם ניתן להסתובב ולחזות במראה הציורי המכיל חנויות מסורתיות לתרבות היפנית, בתי תה קטנים ופינות חמד.

מקדש ריואנג'י
מקדש ריוטנג'י הוא מקדש ייחודי ביותר המפורסם בזכות גן הזן שבו. אותו הגן מתאפיין בזרם הזן הייחודי של גנים יפניים המורכבים מאבנים וחצץ המסודרים בקפידה ונתונים לפרשנות המסתכל. בנוסף, בגן הזן ניתן למצוא אנשים מתרגלים מדיטציה ואף להצטרף אליהם.

רובע גיון – רובע הבילוי המסורתי של העיר
רובע גיון הוא מקום הבילוי של קיוטו ובו ניתן למצוא את הגיישות המפורסמות – נשות הבידור היפניות. בדומה למקומות מסורתיים יפנים אחרים יהיה ניתן למצוא ברובע גיון גם בתי תה וחנויות תואמות.

טירת ניז'ו
לטירת ניז'ו משמעות היסטורית לקיוטו וליפן כולה ובה גר השוגון – שותפו ויריבו של הקיסר שהיה צריך את אישורו של הקיסר (ובכך את האישור הדתי) למשול. לעומתו, הקיסר היה זקוק לשוגון על מנת שיגן על חייו. בזכות זאת, לטירה משמעות סמלית גדולה והיא מהודרת ומעוצבת על פי התרבות הייחודית ליפן ולמסורות שלה.

הירושימה
הירושימה ידועה בהיותה העיר שהופצצה בפצצת האטום המאיימת במלחמת העולם השנייה. נזקיה של פצצת האטום מראים אותותיהם עד היום וניכר בה הזכר לאסון הנורא, אך לצד אותה טרגדיה קיימים היום בעיר חיי יומיום. ניתן למצוא בהירושימה בביקור בימינו אזורי קניות, בילוי ומוזיאונים לאומנות וגם כאלו שמספרים את הסיפור של אותה תקופה.

ניקו
ניקו היא עיר ייחודית ויפיפייה הממוקמת במחוז קאנטו ביפן, בהרים של נפת טוצ'יגי. ניקו הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסקו בזכות המקדשים הרבים הנמצאים בה. בניקו תוכלו למצוא את המאוזוליאום של השוגון טוקוגאווה איאיאסו ומקדש פוטאראסאן ולהתפעל מהנוף המרהיב והמעיינות והמפלים הנהדרים, בניהם מפלי קגון, באזור ההררי הפסטורלי.

האקונה
האקונה היא עיירה השוכנת למרגלות הר פוג'י המפורסם, גם הוא, כמו אתרים קודמים מוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסקו. בעיירה ניתן למצוא את מקדש האקונה שידוע בשערו הגדול הניצב מתוך מי האגם. בנוסף למקדש קיים בהאקונה גן פסלים רחב ידיים המכיל פסלים של אמנים מפורסמים מכל רחבי העולם. ניתן אף לעלות ברכבל להר הפוג'י.

איצוקושימה
איצוקושימה הינו אי המכונה גם "אי המקדש" ונחשב לאחד המקומות היפים ביותר ביפן. אחד המראות המפורסמים באי הוא הטוריאי – השער האדום האופייני לתרבות היפנית שמאפשר לבאים להיכנס אל האי הקדוש. על האי נמצא מקדש השינטו המפורסם ובו גם מנזר.

נארה
נארה היא עיר הבירה הקבועה הראשונה של יפן והיא נוסדה בשנת 710. בעיר מקדשים בודהיסטים רבים בניהם מקדש טודאיג'י, שמהווה את מבנה העץ הגדול בעולם. בעיר איילים המסתובבים חופשי. אלו איילים מאולפים שאמורים לשמור על העיר, לפי האגדה. גם נארה היא אתר מורשת עולמי על פי אונסקו.

טיול כשר מאורגן למדינות הבלטיות

המדינות הבלטיות: שילוב של קסם היסטורי, טבע מופלא וזיקה עשירה למסורת היהודית לאורך השנים

טיול מאורגן כשר למדינות הבלטיות >

המדינות הבלטיות הן שלוש מדינות – לטביה, אסטוניה וליטא, הנמצאות בחלק הצפון-מזרחי של יבשת אירופה, באזור הים הבלטי. טיול במדינות הבלטיות מציע שילוב מקסים של אתרים עכשוויים והיסטוריים עם זיקה למורשת יהודית מפוארת, כמו גם שילוב בין טבע בתולי, יערות, רצועות חוף קסומות, אגמים ועולם חי מגוון.

לטביה
הרפובליקה של לטביה נחשבת לחשובה בין המדינות הבלטיות. לטביה ממוקמת לחופי הים הבלטי וגובלת עם אסטוניה מצפון וליטא מדרום. לטביה מאופיינת בהיסטוריה ארוכה ותרבות עשירה, כמו גם בנופים ירוקים ומרהיבים, 500 ק"מ של חופי ים פראיים עם דיונות וחולות לבנים הנושקים ליערות אורן ואשוח, אגמים רבים ורשת ענפה של אגמים החוצים את המדינה. בלטביה יש 6 אתרים שנבחרו על-ידי אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית.

ריגה (Riga)
ריגה, בירת לטביה, שוכנת במערב המדינה, לא הרחק ממפרץ ריגשה שבים הבלטי ונחשבת בשנים האחרונות ליעד תיירות אופנתי. העיר העתיקה של ריגה, שהיא גם המרכז ההיסטורי של לטביה, מציעה למבקרים רובע עתיק שנשמר היטב. העיר העתיקה הוכרזה כאזור מוגן של אונסק"ו בזכות הארכיטקטורה הייחודית שלה, המשלבת סגנונות ארכיטקטוניים שונים. ריגה מציעה שלל אפשרויות בילוי ואטרקציות, החל מבילוי בבתי קפה והמסעדות המקומיות, התפנקות במרכזי ספא ובריאות שמאפיינים את העיר, סיורים היסטוריים, שווקים תוססים, מגוון חנויות ושלל מוזיאונים.

קולדיג (Kuldiga)
העיירה הציורית קולדיגה מכונה "ונציה של לטביה", מאחר והיא משופעת בנהרות הזורמים בין רחובותיה, סמטאותיה ובתיה העתיקים. בתחומה של עירייה נמצאים מפלי ונטה, שהם המפלים הרחבים ביותר באירופה. המבנים הישנים והארכיטקטורה המסורתית שהשתמרו לאורך השנים בעיירה, המעניקים לה תחושה קסומה כאילו הזמן עצר פה מלכת.

יורמלה (Jurmala)
עיר הנופש הרשמית של לטביה והגדולה ביותר באזור הים הבלטי. העיר מושכת אליה תיירות רבה לבתי המלון, מכוני הספא וחוף הים שלה, המכוסה בחול לבן ומשובץ עצי אורן. יורמלה מציעה שלל תענוגות ובילויים וניתן למצוא בה שפע של מסעדות בינלאומיות מובילות, חנויות יוקרה, מרכזי בריאות, ספא ועוד.

הפארק הלאומי גאויה (Gauja National Park)
זהו היעד המושלם לחובבי טבע והיסטוריה. הפארק ממוקם צפון – מזרחית לריגה, מרחק של כשעה וחצי נסיעה. זהו הפארק הגדול והמתוייר ביותר בפארקי לטביה, וחולש על שטח של כ- 920 קמ"ר. בפארק ניתן לחזות בסלעי חול ענקיים, צוקים נישאים ויותר מ-500 מוצגים היסטוריים, כולל טירות, אחוזות אבן, כנסיות עתיקות, טחנות מים ורוח ועוד. כמו כן, הפארק מציע מגוון אפשרויות לפעילויות ספורט ואתגרים כדוגמת שייט בנהר גאויה.

סיגולדה (Sigulda)
העיירה סיגולדה מרוחקת רק 53 ק"מ מריגה, לכיוון צפון-מזרח ושוכנת בקטע ציורי של עמק הנהר גאויה ומאופיינת במערות, צוקים ומצוקים תלולים, שמשווים למקום יופי עוצר נשימה. בסיגולדה נמצאות שתיים מהטירות המרשימות ביותר בלטביה – טירת סיגולדה החדשה וטירת טוראידה. ובין שתי הטירות נמצאת מערת גוטמניס, המערה הגדולה ביותר במדינות הבלטיות, שהיא אתר טבע עוצמתי ומומלץ לביקור.

צסיס (Cesis)
אחת הערים העתיקות ביותר במדינה הממוקמת במרכז לטביה. המראה הייחודי של העיר, הנשמר מאז ימי הביניים משווה לה חזות רומנטית. שרידיה של טירת צסיס העתיקה, שלצידה הוקם פארק רחב ידיים, עם שבילים, צמחים אקזוטיים, ומי האגם המשקפים את הטירה, מהווים אטרקציה לכל מי שמעוניין ליהנות מהאווירה שלווה ורגועה. מוזיאון ההיסטוריה והאומנות המקומי, הוא אחד המוזיאונים הוותיקים ביותר בלטביה, והוא מציג את תרבותה הצבעונית ומורשתה ההיסטורית של העיירה והאזור.

לייפאיה(Liepaja)
עיר חוף ונופש קסומה ורגועה המכונה "העיר בה נולדה הרוח". זוהי העיר השלישית בגודלה בלטביה. העיר מאופיינת בחופים תכולים משגעים ביופיים. מרכז העיר משופע בבתי עץ משומרים ומרשימים וסמטאות קטנות וציוריות. צפונית ללייפאיה בנמצאת קרוסטה, עיר רפאים ששימשה בעבר כבסיס צבאי סודי של הסובייטים, וכיום זוהי אטרקציה תיירותית לכל דבר, החושפת את ההיסטוריה הלא רחוקה של לטביה תחת הכיבוש הסובייטי.

אסטוניה
אסטוניה היא מדינה קטנה בים הבלטי, יצאה לעצמאות מברית המועצות לשעבר בשנת 1991. זוהי מדינה יפה ומיוחדת במינה, שהפכה בשנים האחרונות ליעד פופולארי יותר ויותר .

טאלין (Tallinn)
טאלין, עיר הבירה של אסטוניה היא הבירה העתיקה ביותר בצפון אירופה. זוהי עיר יפיפייה שנבנתה בימי הביניים ולא השתנתה במהלך השנים. העיר העתיקה של טאלין מופיעה ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. טאלין אף הוכתרה כבירת התרבות האירופית לשנת 2011, יחד עם טורקו, פינלנד. העיר העתיקה ברחובות מרוצפים אבן, חומה עתיקה ולאורכה מגדלים וצריחים, בתים קטנים, עתיקים בעלי גגות אדומים, רחובות וסמטאות משובצי בתי קפה וחנויות בוטיק וכיכר רחבה וציורית, המשווים לה מראה הלקוח מסיפורי האגדות.

טרטו (Tartu)
העיר השנייה בגודלה באסטוניה, שוכנת לחופו של נהר אמג'וני (Emajogi), והיא אחת מהערים העתיקות ביותר באזור הבלטי. טרטו נחשבת למוקד רוחני ותרבותי באסטוניה מאחר והיא מהווה את משכנה של האוניברסיטה העתיקה והמפורסמת ביותר של אסטוניה. בין האתרים הבולטים בעיר נמצא את בית העירייה מן המאה ה- 18 הבנוי בסגנון קלאסי עם מוטיבים מתקופת הבארוק, בניין האוניברסיטה העתיק, חורבות קתדרלה מן המאה ה- 13, גנים בוטניים, מוזיאונים רבים, רחוב הקניות העיקרי, ומבנים רבים סביב כיכר בית העירייה וסביב כיכר ברקלי.

פרנו (Parnu)
עיר בדרום מערב אסטוניה על החוף של מפרץ פרנו, מפרצון של מפרץ ריגה בים הבלטי. זוהי עיר הקיט והמרפא הראשית של אסטוניה, עם מלונות רבים, מסעדות וחופים גדולים, אשר מושכת מדי שנה כמעט 60 אלף איש לאתרי הספא שבה. בנוסף, בעיר נמצא את מוזיאון פרנו (Parnu Muuseum), המציג את ההיסטוריה של אזור פרנו, כולל ממצאים ארכיאולוגים מהאזור, המוזיאון לאמנות מודרנית (Uue Kunsti Muuseum), הגלריה העירונית, שדרת הפסלים, כנסיית סנט קתרינה (St Catherine Church) והכנסייה האורתודוקסית. כמו כן, בתקופת הקיץ, העיר מציעה גם אפשרויות בילוי מגוונות כגון מופעי תיאטרון, בתי קולנוע, מועדונים ואירועי תרבות שונים.

הפארק הלאומי סומה (Sooma National Park)
פארק לאומי בדרום אסטוניה, ממוקם כחצי שעה מפרנו. ביקור בפארק מציע חוויה מגוונת, החל משייט בקאנו מסורתי עשוי מעץ באזור הנהרות והביצות, סיורי הליכה בפארק ואפילו פינוקי ספא – הפארק מציע סאונת עשן, סאונה פינית ואפילו סאונה צפה, הבנויה על רפסודה, ומשייטת בנהר בין נופי הפארק היפים.
הפארק הלאומי לאהמה (Lahemaa National Park) – הפארק משתרע על שטח של כ- 275 קמ"ר בצפון אסטוניה. זהו פארק קסום, הכולל חופי חול בתוליים, מעיינות מפכים, סלעי ענק, דיונות חול ויערות שלווים. צמחייה עשירה ומגוונת , וכן עשרות זני דגים, מאות מיני ציפורים וכחמישים מיני יונקים, בהם הדוב החום. בנוסף ניתן לבקר בפארק בכפר הדייגים העתיק אלטייה (Altja) ובאחוזות עתיקות הממוקמות לאורכו של הפארק.

ליטא
הרפובליקה של ליטא שוכנת לחופי הים הבלטי, בצפון-מזרח אירופה וגובלת עם רוסיה, פולין, בלארוס ולטביה. ביקור בליטא יפגיש אתכם עם סיפורי יהדות מרתקים, ערים עתיקות, חופים זהובים, יערות עבותים וטיפולי ספא מהטובים באירופה.

ולינה (Vilnius)
בירתה היפה והנעימה של ליטא מציעה מפגש מרתק בין אירופה הישנה והחדשה. העיר מציעה מגוון מסלולי הליכה, גנים עירוניים מרשימים ואטרקציות אורבניות שונות. ביקור בעיר העתיקה של ולינה, אשר הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, מציע שיטוט בסמטאות ססגוניות, מבנים עתיקים והיסטוריים, ארמונות והכנסיות משרים לה אווירה אותנטית וציורית. במרכז ההיסטורי של וילנה ישנם מספר מוזיאוני היסטוריה ואמנות, ביניהם המוזיאון היהודי "מרכז הסבלנות", על שם הגאון מוילנה ובו מוצגת תערוכה המציגה את עולמה התרבותי והאמנותי של יהדות ליטא ההיסטורית.

למרות שכיום כמעט ולא נותרו יהודים בעיר, המורשת המכובדת וארוכת השנים של יהדות ליטא ניכרת עד היום ברחובות הרובע היהודי והמרכז ההיסטורי. בעיר ניתן למצוא רחובות רבים הקרויים על שמם של גדולי הקהילה וכן עד היום ניתן למצוא כתובות ביידיש, העשויות מתכת, אשר מעטרות את כניסותיהן של חנויות שונות. אחד המונומנטים שנותרו בעיר, הוא בית הקברות היהודי העתיק, בו מצוי קברו של רבי אליהו בן שלמה זלמן- ה"גאון מוילנה". וכן, בית הכנסת הכוראלי הקרוי גם בשם "טהרת קודש", מבנה שמור המעוצב בסגנון הרומנסקי, עם חלל הפנימי מרשים ביותר, הכולל כיפות מסוגננות וקשתות אבן המעוטרות בקישוטים יפהפיים שנעשו בעבודת יד.

פונאר (Ponary) – גיא ההריגה של יהודי ליטא
במשך מאות שנים, בליטא, ובייחוד בעיר בירתה וילנה, התגוררו מאות אלפי יהודים. בזמן השואה נספו רובם תחת העצים של יער פונאר, הממוקם כ-10 קילומטרים דרום מערבית לוילנה. זיכרון הנספים הונצח ביער במוזיאון ובאתר ההנצחה הכולל שני פסלים שהוקמו באזור, ומאפשר לתיירים לזכור את השואה ולהכיר את ההיסטוריה היהודית בליטא.

טירת טרקאי (Trakai)
שוכנת במרחק של כ-30 קילומטרים מהבירה וילנה. זו טירה העתיקה בת מאות השנים, אשר שימשה לאורך ההיסטוריה את שושלת הדוכסות הגדולה וההיסטורית של ליטא. כיום הטירה המשוקמת משמשת כמוזיאון היסטורי לתרבותה העשירה של ליטא. הטירה ממוקמת במרכז אגם גלבה (Galve) המרשים, וניתן לשוט באגם יפהפה זה בסירת משוטים, ולצפות בנופו המרהיב של האזור. בתקופת הקיץ נערכים בטירה ובסביבתה מספר פסטיבלי תרבות ומוזיקה, כשהמפורסם מבניהם היא פסטיבל "ימי הביניים" שנערך כל שנה, לקראת סוף חודש אוגוסט.

בגרוטאס פארק (Grutas Park)
במרחק של כ-130 קילומטרים דרומית-מערבית לוילנה ובקרבת העיירה דרוסקינינקאי, בלב יער, שוכן פארק ענקי וסוריאליסטי במיוחד, ובו מוצגים 86 פסלי ענק, אשר מרביתם מציגים את פניהם של לנין, סטאלין ומספר דמויות מפתח ובני משפחות ההנהגה הסובייטית. כל הפסלים הללו היו מוצבים בעבר בכיכרות ובמרכזי הערים ברחבי ברית המועצות. בנוסף, ניתן למצוא בפארק מבחר תערוכות העוסקות בהוויתה ותרבותה של ברית המועצות האימפריאליסטית.

קובנה (Kaunas)
העיר השנייה בגודלה בליטא, הממוקמת במפגש הנהרות ניימן ונריס, במרחק של כמאה קילומטרים מעיר הבירה וילנה. קובנה היתה עיר הולדתם של הסופרים הידועים לאה גולדברג, כלת פרס ישראל, ושל אברהם מאפו, מחבר הספר "חיבת ציון". בשנת 2017 נבחרה קובנה כבירת התרבות של אירופה לשנת 2022 והעיר החלה להיערך בהתאם. לעיר יש רובע עתיק ומרשים, עם היסטוריה עשירה. קובנה מכונה גם "עיר המוזיאונים" מאחר והיא מציעה תרבות ומוזיאונים רבים ומעניינים לדוגמת מוזיאון השטן – מוזיאון מקברי המציג אוסף מרשים של פסלי שדים ושטנים מליטא וממדינות שונות ברחבי העולם. בעיר נמצא את בית הכנסת הקוראלי אשר נבנה בשנת 1872, שוכן במבנה מרשים בסגנון נאו-בארוק ופעיל עד היום.

העיר העתיקה בקלאייפדה (Klaipeda's Old Town)
העיר שנחשבת לאחת היפות ביותר בכל צפון אירופה, ממוקמת בפתחו של נהר דיין בו הוא נשפך לים הבלטי. קלאייפדה מפורסמת בשל אזור המבנים ההיסטוריים אשר במרכזה, המאופיינים באדריכלות הציורית של אירופה הקלאסית. אטרקציות נוספות בעיר הם הפסלים העתיקים המפוזרים ברחבי העיר, מוזיאונים, שרידי טירת קלייפדה, ונמל ובו ספינות מפרש בסגנון עתיק לצד יאכטות מודרניות.

פלאנגה (Palanga)
עיירת נופש במערב ליטא על חופו של הים הבלטי. זהו אתר הנופש הקיצי העמוס ביותר בליטא עם חופים אינסופיים. בפלנגה ניתן למצוא חופים זהובים, דיונות חול, מסעדות, ברים, טיילות ועוד מגוון אטרקציות מבדרות כמו הקרנבל המתקיים כל קיץ ברחוב הראשי ג'ונאס בסאנאביצ'יוס (Jonas Basanavičius). בעיירה נמצא גם את בית העלמין האתנוגרפי Anaičiai מחזיק אוסף של קברים מן המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, גן בוטנאי, מוזיאונים וכן את אחד מבתי המרקחת הפעילים העתיקים ביותר בליטא, אשר הוקם באמצע המאה ה-19.

טיול מאורגן כשר לדרום אפריקה

דרום אפריקה: שילוב הקסום בין נופים, בעלי חיים מרהיבים ועוצמת הטבע במלוא הדרו

טיול מאורגן לדרום אפריקה >

דרום אפריקה היא מדינה השוכנת לה בקצה הדרומי של יבשת אפריקה והיא עטורה בנופים מדהימים המשלבים צבעוניות מרהיבה של מדבריות, כפרים ססגוניים, היסטוריה ענפה המגיעה אל שחר האדם, מפרצים עותקי נשימה, שמורות טבע ואיך לא – ספארי רחב ידיים.

ערים מרכזיות ואתרים בטיול דרום אפריקה

יוהנסבורג
זוהי העיר הגדולה ביותר בדרום אפריקה והיא נחשבת למרכז הכלכלה של המדינה. עיר זו זכתה לפריחה משמעותית בעקבות מכרות זהב שנמצאו בקרבתה במאה ה – 19 והביאו אליה אנשים מכל קצוות העולם. יוהנסבורג מהווה בעיקר כקרש קפיצה לאתרים וערים בדרום אפריקה, אך גם בה ניתן לבלות בקניוני ענק, בגלריות, בשווקים שוקקי חיים ובתצפיות הטבע הפזורות בכל מקום.

הפארק הלאומי קרוגר
פארק קרוגר הוא אחד משמורות הטבע הגדולות ביותר הקיימות בדרום אפריקה ואת שטחו ניתן להשוות לשטחה של כל מדינת ישראל. פארק קרוגר הוא ביתם של חיות רבות הנמצאות בסכנת הכחדה ואזור זה נחשב כבית גידול טבעי עבורם. טיול בפארק מעביר חוויה עצומה של מפגש הטבע, חיות פרא, עופות ויונקים אל מול נוף מרהיב.

דרך הפנורמה
קניון נהר בלייד נמצא בחלקה הצפון מזרחי של דרום אפריקה. קניון זה עצום מימדים ולרגליו משתרע נהר שחוצה אותו. הדרך העוברת בקניון זה נקראת "דרך הפנורמה" והיא עטורת סיפורים היסטוריים אשר שרטטו את אופי המקום לאורך שנים. נקודות התצפית המומלצות ביותר בקניון נהר בלייד הם: "חורי המזל של בורק", "חלונו של האל", מפלי ליסבון ו – "שלושת הרונדאבלים".

קייפטאון
זוהי אחת משלושת ערי הבירה של דרום אפריקה והיא צופה אל עבר האוקיינוס האטלנטי. היא נמצאת למרגלותיו של "הר השולחן" ומציעה למבקרים בה מגוון רחב של אפשרויות בילוי, אתרים ונופים ייחודיים. ניתן למצוא בה מוזיאונים המסבירים על התרבות האפריקאית, בתי קפה, מסעדות בעלי קולינריה מקומית, מקומות בילוי ליליים וחופים מדהימים.

כף התקווה הטובה
בקצה הדרום מערבי של יבשת אפריקה, במרחב לא רב מקייפטאון, נמצאת אחת השמורות הפופולריות ביותר, הלוא היא "כף התקווה הטובה". זהו צוק סלעי היוצא ממימי האוקיינוס האטלנטי ומתחבר עם האוקיינוס ההודי. מכאן גם נובע שמו של המקום – מקום המבשר טובות ליציאה למסחר וכלכלה לעולם הרחב. כף התקווה הטובה עטור בסיפורים על יורדי ים אמיצים, כדוגמת וסקו דה גמה, שחיפשו נתיבים ימיים למסחר בין היבשות.

הר השולחן
שמורת "הר השולחן" נמצאת בסמוך לקייפטאון ואת שמו של ההר הוא קיבל בגלל צורת פסגתו השטוחה. את הדרך אל ראש ההר ניתן לבצע באמצעות רכבל ומשם לתצפת על כל הנופים היפיפיים המשתרעים למטה.

דרך הגנים
דרך הגנים היא רצועת חוף המשתרעת על פני 160 קילומטרים לאורך חופיו של האוקיינוס ההודי. דרך זו עמוסה בלגונות מדהימות, שמורות טבע, שפכי נהרות ומפלים עוצרי נשימה כאשר הנוף הנראה מנגד הם שרשראו של הרים המתנשאים בעוצמה אל מול המים.

נייסנה
נייסנה היא עיירה מתויירת ביותר בדרום אפריקה והיא נקראת "היהלום של נתיב הגנים". עיירה זו מוקפת יערות והיא ממוקמת ליד לגונה קסומה. בה ניתן ליהנות מאוכל מקומי מעולה, חיי לילה תוססים ומקומות בילוי הפונים לכל קהל יעד אפשרי.

אודסהורן
עיירה מרהיבה בעלת קשר הדוק והיסטורי ליהדות. עיירה זו מכונה "ירושלים הקטנה" בגלל הקהילות היהודיות אשר חיו בה במאה ה-19. היא נודעת בעיקר בשל היענים הנמצאים בחוות אשר הוקמו על ידי מהגרים יהודים שבאו מליטא.

מערות קנגו
אלו הם מערות נטיפים הנחשבות לתופעות גיאולוגיות יוצאות דופן. הן נפתחו לראשונה למבקרים בשנת 1891 וניתן לערוך בהם סיורים מודרכים לפי שעות.

פורט אליזבת
פורט אליזבת היא אחת מן הערים הגדולות ביותר בדרום אפריקה. עיר זו נמצאת במרחק של 770 קילומטרים מזרחית לקייפטאון. היא ידועה גם בשמה "מדיבה ביי" וניתן למצוא בה את אחד הנמלים הגדולים ביותר באפריקה. בעיר ניתן למצוא חופים לאורך מפרץ אלגואה, שמורות טבע, נקודות תצפית גבוהות כדוגמת מגדל הפעמונים אשר נבנה בשנת 1923 ומאפשר לצפות בנופים האורבניים המשתלבים עם הטבע. בנוסף, ניתן לבקר גם במוזיאון לזכר החלוצים היהודיים הנמצא בתוך בית כנסת בפורט אליזבת.

מפלי ויקטוריה
על הגבול שבין זימבבווה וזמביה ישנו מראה עוצר נשימה ומפליא עם רעש עצום של מים המתנפצים בכל כוחם אל הקרקע. אלו הם מפלי ויקטוריה, אשר בשפת המקומיים נקראים "מוסי אואה טוניה" (העשן הרועש). מקום זה הינו אתר מורשת המוגן על ידי אונסק"ו. המפלים הללו נתגלו על ידי החוקר דיוויד ליווינגסטון, אשר קרא להם על שם המלכה ויקטוריה ומאז זהו שמם בפי כל העוברים והשבים. מפלי ויקטוריה נמצאים על נהר הזמביזי והם תוצאה ישירה של סדק הנוצר ברמה הבזלתית אל האוקיינוס ההודי. המראה והעוצמה שלהם אינטנסיביים ביותר ובכל שינוי זווית ניתן לגלות בהם מראה חדש ומסעיר.

 

בית הכנסת המשוחזר ברג'יו, איטליה

מחיפה ועד רג'יו אמיליה כדי לבקר בבית הכנסת

המדריך מאיר סגל חזר עם קבוצת מטיילי גשר מטיול מרגש בצפון איטליה:
בטיול האחרון שהובלתי באיטליה ביקרנו באשכול בתי כנסת ברחבי צפון איטליה ובין היתר בבית הכנסת המשוחזר ברג'יו אמיליה. שם קיבלה אותנו משלחת מכובדת מטעם העירייה ואף שלחה ידיעה על כך לעיתון 'גאזטה די רג'יו'.
אנחנו שמחים לשתף אתכם בכתבה שפורסמה בעיתון באיטליה – Gazzetta di Reggio, ספטמבר 2017.

מחיפה לרג'יו אמיליה בעקבות חפצי הקודש של בית הכנסת העתיק של העיר אשר עשו דרכם לאחר המלחמה אל מעבר לים.
ביום חמישי בבוקר, עצרה ברג'יו קבוצה של תיירים ישראלים מאזור חיפה, עיר ימית בצפון המדינה הים תיכונית, שערכה טיול מאורגן באיטליה. זו לא הייתה עצירה רגילה אלא הזדמנות לחדש קשר שבו שזורים ההיסטוריה ומלחמת העולם השנייה.

רוב המבקרים הם חלק מהקהילה הדתית של קריית שמואל, בפאתי חיפה; בית הכנסת שלהם הוא מקום התפילה אשר מארח מאז 1957 את חפצי הקודש (הארון והבימה, א.א.), אשר היו במשך מאות שנים חלק מבית הכנסת של רג'יו אמיליה בוויה דל אקילה (via dell'Aquila), אשר ננטש ונהרס אחרי המלחמה, וחוקי הגזע שבעקבותיהם גורשו לאושוויץ היהודים המעטים שהתגוררו ברג'יו אמיליה. בשנת 1957 הובאו חפצי הקודש לישראל בדרך הים, הם הועברו מגנואה כחלק ממבצע שבו נכללו עוד עשרות ערים איטלקיות. המטען מרג'יו היה מיועד להגיע לקרית שמואל, שם נבנה זמן קצר קודם לכך בית כנסת חדש. זה היה מטען יקר ערך, ובו פריטי שיש וסמלים, ומעל לכל ארון הקודש הנהדר שנבנה משיש קררה בשנת 1858. מדובר בתיבה, היכל, בסגנון האופייני למאה השמונה עשרה, ואשר שימש לשמירה על ספרי התורה שהם הטקסט העברי המקודש, המורכב מחמשת הספרים הראשונים של הברית הישנה – החומש הנוצרי. הסיפור שוחזר לפרטיו לפני מספר שנים, על ידי איסטורקו (Istoreco), בתקופה שבה החלו לחשוב על בית הכנסת (ברג'יו אמיליה) כמקום של זיכרון ותרבות, במקביל החלו בעבודות שיפוץ נרחבות בבניין הגדול.

ביום חמישי קיבלה משלחת של המכון ההיסטורי של רג'יו את פני הקבוצה הישראלית, וערכה לה סיור באיזור הגטו הישן וכמובן בבית הכנסת, שם נשאה דברים גם סרנה פוראקיה (Serena Foracchia), מועצת העיר בעיר הבינלאומית.
בין המבקרים שהגיעו מחיפה היה גם יוסי, האפוטרופוס הוותיק של בית הכנסת, אשר יכול היה סוף סוף לראות את המיקום המקורי של חפצי הקודש אשר להם הוא דואג עכשיו.

 

תאילנד האקזוטית – טיול מאורגן כשר

תאילנד – נופים, חופים, מקדשים ותרבות קסומה

טיול לתאילנד האקזוטית >

תאילנד היא אחת המדינות הכי מתויירות בכל רחבי העולם. היא טומנת בחובה מסתורין, נופים מרתקים, תרבות עשירה והיסטוריה רבת אירועים אשר השפיעה על עיצובה הנוכחי. תאילנד נמצאת בדרום מזרח יבשת אסיה והיא ידועה גם בשם הקדום יותר "סיאם". יש בה אקלים טרופי המאופיין במונסונים השוטפים אותה בחודשים מסוימים בשנה ותופעות טבע ייחודיות למקום. מידי שנה פוקדים את תאילנד יותר מ–6 מיליון תיירים מכל רחבי העולם.

אתרי חובה לטיול בתאילנד

בנגקוק
זוהי עיר הבירה של תאילנד והיא אחת מן הערים הכי גדולות ועמוסות ברחבי יבשת אסיה. בנגקוק נמצאת בעיקולו של נהר צ'או פראיה אשר נמצא קרוב מאוד למפרץ תאילנד. העיר נשלטת על ידי מושל אשר נבחר כל 4 שנים והיא עצמה מוחלקת ל – 50 אזורים. מאחר והיא עיר הבירה של תאילנד, בתוכה יושבים גם כל בנייני הממשל כמו: בניין הפרלמנט, בית הדין העליון, שגרירויות, ארמון מלך תאילנד והקונסוליות השונות. בנגקוק משמשת גם כנתיב ההגעה העיקרי אל תאילנד העמוסה באטרקציות תיירותיות רבות והעיר עצמה מלאה באפשרויות טיול מרהיבות עם נופים שונים ועוצרי נשימה.

שוק הפרחים
זהו שוק סיטונאי של פרחים הנמצא בקרבת ארמון המלך והוא פעיל בעיקר בשעות הערב והלילה. השוק מרהיב ביופיו ועטור בריחות, צלילים וצבעוניות מדהימה של תבלינים, פירות, ירקות וכמובן פרחים. אל השוק מגיעים סוחרי פרחים כפריים מכל האזורים של תאילנד אשר מציעים את מרכולתם. הפרחים מועברים אל החנויות ובתי המלון של בנגקוק. ניתן להתפעל במקום זה מאומנות שזירת פרחים אוטנטית כמעט בכל דוכן וחנות הנמצאים בשוק.

השוק הצף
השוק הצף נמצא בחלקה המערבי של העיר בנגקוק והוא החל לפעול לפני כעשור. השוק הפך עד מהרה לאטרקציה תיירותית והוא בנוי מתעלות שעל פניהן צפות סירות המציעות לעוברים ושבים מאכלים מקומיים, עבודות יד, בגדים, תיקים ומזכרות.

קנצ'אנבורי
עיר הבירה של מחוז קנצ'אנבורי הנמצאת במרחק של שעה וחצי נסיעה מבנגקוק. העיר ממוקמת על גדות נהר הקוואי ומלאה באטרקציות המשלבות ססגוניות מקומית עם רוגע, שקט ובריחה מן השאון של העיר הגדולה. בקנצ'אנבורי ניתן לרכב על פילים, לבקר במקדש הטיגריסים, ליהנות ממפלים ונופי טבע יפים ולשוט על הנהר.

אמפאווה – כפר דייגים
זהו אזור רגוע ויפה הנמצא כ–70 ק"מ מערבית לעיר בנגקוק. גם באזור זה ישנם שווקים צפים המציעים קולינריה מקומית, דוכנים, בתי קפה ופאבים. באמפאווה ניתן להתרשם מבית הגידול של החתולים הסיאמיים, קופים הגדלים בשמורה מסודרת, מקדשים עתיקי יומין ובתי מלאכה רבים העוסקים בהכנת כלים וכלי נגינה מפירות עצי הקוקוס הצומחים במקום.

צ'יאנג ראי
צ'ינאג ראי היא עיר הבירה של מחוז צ'יאנג ראי אשר נמצא בחלקה הצפוני של תאילנד. העיר אינה המונית במיוחד אך היא מציעה למבקרים מקדשים רבים, אטרקציות תיירותיות כמו שוק הלילה, המקדש הלבן, הבית השחור, כיכר השעון ועוד. בעברה נודעה העיר הזו כמקום גידול וסחר מרכזי של אופיום אך כיום היא עיר ציורית ורגועה עם מוקדי תיירות מגוונים.

המקדש הלבן
זהו מקדש בודהיסטי אשר בנייתו החלה בשנת 1998 וגולת הכותרת שבו הוא שצבעו לבן, בשונה מן המקדשים האחרים הפזורים בכל רחבי תאילנד. בשנת 2014 נפגע המקדש ברעידת אדמה ונעשו בו שיפוצים רבים על מנת להחזירו לקדמותו. בין אבניו של המקדש ישנן מראות קטנות הנוצצות באור השמש ומשוות לו סגנון דמיוני כמו לקוח מן האגדות. זהו אחד האתרים היותר מתויירים בתאילנד ובו ניתן לרכוש עלי כסף מיוחדים אשר נתלים במקדש כברכה.

משולש הזהב
משולש הזהב נמצא על נהר המקונג וזהו מקום מפגש הגבולות שבין תאילנד, מיאנמר (בורמה) ולאוס. המקום מכיל נופי טבע מדהימים ביופיים, אטרקציית התיירות הידועה – פסל בודהה מזהב עם פילי אבן המגיפים אותו משני צדדיו.

שבטי ההרים ומאה סאיי
מחוז צ'יאנג ראי עמוס באזורים כפריים ושבטיים. אחת מן האטרקציות היותר פופולריות בתחום זה הוא הביקור בין השבטים הנמצאים במקום – שבט ארוכות הצוואר". הנשים בכפרים הללו נוהגות להאריך את צווארן על ידי הנחת חישוק זהב בכל שנה. מעבר לאטרקציה זו שבטי ההרים מכילים את התרבות המקורית והעתיקה של תאילנד אשר נשתמרה שם עד היום.
מאה סיי היא עיירה הנמצאת על גבול בורמה ובמשך שנים רבות שימשה כנקודת מעבר לאופיום וסחורות רבות ואחרות בגלל קרבתה לסין. בעיירה זו נמצאים מקדשים יפים וצבעוניים לצד הנהר הזורם שעל שמו נקראת העיירה.

פסגת דוי סוטפ
בפסגתו של הר דוי סוטפ נמצא המקדש החשוב והמפורסם ביותר שקיים כיום בתאילנד. המקדש נמצא בסופו של גרם מדרגות ענק המכיל לא פחות מ – 302 מדרגות, כאשר הסיפור סביב המקום הזה אומרת שאדם אשר עלה את כל המדרגות, נמחלים לו כל חטאיו. במקדש, סופר שישנה פגודת זהב המכילה את שרידיו המקוריים של בודהה.

צ'יאנג מאי
צ'יאנג מאי נמצאת בחלקה הצפוני של תאילנד והיא נחשב כמוקד התיירות הכי נפוץ בתאילנד. היא הוקמה במאה ה – 13 ונמצאת על גדותיו של נהר הפינג ומלאה בנופים עוצרי נשימה, חוויות ייחודיות, היסטוריה עשירה, פסטיבלים, מבנים ארכיטקטוניים נפלאים ועוד. היא נחשבת כמוקד עלייה לרגל עבור מאמינים רבים וככזו היא הפכה להיות מוקד דתי מרכזי בצפונה של תאילנד.
המקומות היותר נפוצים ומבוקשים בצ'יאנג מאי הם הביקורים במקדשים אך גם גן החיות השני בגודלו בתאילנד, הגן הבוטני, חוות הפילים אשר ניתן להצטלם איתם ולרכוב על גביהם, שמורות של סחלבים ופארק פרפרים מדהים. בחוות הסחלבים תוכלו למצוא כ-480 זנים שונים של סחלבים פראיים הגדלים באקלים הטרופי הנפוץ באזור של העולם.

שמורת דוי אינתנון
שמורת טבע ייחודית הנמצאת במרחק של כשעה נסיעה מצ'יאנג מאי לכיוון דרום מערב. המשורה ייחודית בגלל הפגודות הנמצאות בפסגת ההר הגבוה שבה. הפגודות הוקמו לכבודם של המלך והמלכה בראש ההר הנישא לגובה של כ – 2,500 מטרים. השמורה בנויה בג'ונגל וניתן לסייר שם וליהנות מן החי והצומח בכל רגע נתון.

פוקט
פוקט הוא אי הנמצא בדרומה של תאילנד והוא הגדול ביותר שבהם. האי משמש כמקום בילוי תיירות ונופש גדול מאוד בשל חופיו הלבנים, שוניות האלמוגים והמים הצלולים שלו. תושבי המקום נחמדים ומזמינים ביותר וניתן לשהות במקום מספר שבועות מבלי להניד עפעף. החל מחודשים יוני ועד אוקטובר גשום שם מאוד אך בשאר חודשי השנה חם ויבש, דבר ההופך את המקום לאטרקטיבי במיוחד. בקרבת פוקט ישנם איים קטנים ורבים אשר ניתן לשוט אליהם ולבלות ימים שלמים ברביצה כל החולות הלבנים ברוגע.
כמו בכל רחבי תאילנד, גם בפוקט ישנם מקדשים רבים אך הם שונים בעיצוב שלהם ובסגנון הארכיטקטוני מאלו הנמצאים בבנגקוק ובצפון המדינה. המקדשים מעוטרים בפגודות יפות, פסלי בודהה וציורים רבים המספרים את קורות המקום.

האי של ג'יימס בונד
בתוך מפרץ פנג-נגה ישנה שמורת טבע מיוחדת במינה מלאה במערות, צמחייה טרופית, איים קטנים, עמודי סלעים אשר נעים מן הקטן ביותר ועד לגדול. אל המקומות הללו מגיעים בעזרת סירות קנו המאפשרות את הכניסה אל תוך הנקיקים הקטנים של המערות ובכך לגלות את העולם הנסתר של האי הזה. מקום זה זכה לקבל את שמו בעקבות אחד הקרבות המכריעים ביותר של סרטי ג'יימס בונד אשר צולם באי בשנת 1974 עם רוג'ר מור בתפקיד ג'יימס בונד. מאז ועד היום זוכה המקום בשפע של מבקרים.

טיול מאורגן כשר לרומניה

רומניה – מדינה תיירותית עם שפע של אטרקציות לכל גיל

טיול מאורגן לרומניה לשומרי מסורת >

נופים מרהיבים של הרי הקרפטים, ערים עתיקות, טירות, אתרי סקי, מכרות מלח, האלפים הטרנסילבניים והיסטוריה מרתקת המשתקפת לאורכה ורוחבה של כל המדינה – אלו הן מנת חלקה של רומניה הנמצאת בקו התפר שבין מזרח ומרכז אירופה. טיול מאורגן לרומניה הוא בין הטיולים המומלצים ביותר עבור כל גיל.

ערים ואתרים בטיול ברומניה

בוקרשט
בוקרשט היא בירתה של רומניה עם אוכלוסייה מגוונת המונה כשני מיליון איש. עיר זו כונתה בעבר "פריז הקטנה" וכיום היא עיר מתויירת מאוד בזכות תושבי המקום מקבלי הפנים ואתרי האטרקציות שלה. המקומות המומלצים לביקור הם: בית העיתונות החופשית, שער הניצחון, מרכז הקונגרסים, בית הכנסת היהודי הגדול, ארמון המלוכה, בית הפרלמנט וכיכר ויקטוריה. המרכז הישן של העיר הנקרא ליפסקאני עמוס בבתי קפה, מסעדות וחנויות בוטיק קטנות ומיוחדות.

בראשוב
עיר מרכזית היסטורית בחבל טרנסילבניה הבנויה למרגלותיו של ההר טימפה ומוקפת בהרי הקרפטים. המיקום המרכזי של ברשוב מאפשר יציאה ממנה אל יעדים רבים ברחבי רומניה. בנסיעה קצרה תוכלו להגיע לטירת בראן המפורסמת, לבקר במבצר העתיק של רשנוב, ארמון פלש המפואר וכמובן בפויאנה בראשוב – אתר סקי הכי ידוע ברומניה ומקום נפלא לטייל בו גם בעונת הקיץ.
בראשוב היא עיר תיירותית מאוד המציעה למבקריה מגוון אטרקציות היסטוריות מתקופת ימי הביניים וגם מקומות בילוי רבים. הרובע העתיק נמצא במרכז העיר כאשר במרכזו ממוקמת הכיכר המרכזית בשם "פיאצה ספטולוי", שווקים רבים, בית הכנסת העתיק וסמטאות שהזמן בהם קפא מלכת.

פויאנה בראשוב
העיירה פויאנה ברשוב נישאת לגובה של 1,030 מטרים. זוהי עיירת סקי המובילה ברומניה הנמצאת במרחק קצר מן העיר בראשוב ומציעה לתיירים ולספורטאים מסלולי סקי בכל רמות הקושי. פויאנה בראשוב היא אתר תיירותי פופולרי ביותר לא רק בעונת החורף. גם בקיץ היא מושכת אליה מטיילים רבים אשר מחפשים אחר נופים מופלאים של הרי הקרפטים ומפנקת את מבקריה במגוון של בתי נופש, בתי מלון, מסעדות ופעילויות. טיול לרכבל העליון של העיירה חושף מרהיבה של כל האזור ומומלץ שלא לוותר על כך.

סינייה
זוהי עיירה הררית קטנה הנמצאת במרחק נסיעה של 45 דקות מבראשוב על מרגלותיו של הר בוצ'ג'י. נופיה של סינאיה מדהימים ביופיים והאזור מלא אטרקציות מומלצות, ביניהן ארמון פלש, מנזר סינאיה, תחנת הרכבת, צוקי פרנץ ג'וזף ואתרים לטיולים רגליים בנופים טבע מהממים.

סיגישוארה
סיגישוארה ממוקמת במחוז מורש במרחק של כשעתיים מבראשוב והיא נחשבת לפנינה של אתרי רומניה. העיר הוקמה בימי הביניים על ידי הדאקים, נכבשה בשלב מאוחר יותר על ידי הרומאים ואוכלסה במאה ה – 12 בלוחמים סקסונים. מדי שנה נערך בה פסטיבל ימי הביניים. סיגישוארה מוקפת חומה עם תשעה מגדלים ואתרי הביקור בה הם מגדל השעון והסימטאות העתיקות שבה.

דומבריביצ'וארה
זהו מעבר בין הרים המשתרך לאורך 9 קילומטרים. מקום מרשים ביופיו המכיל כ–20 קניונים הנישאים לגובה רב של עד 200 מטרים.

כפר מוצ'ו
הכביש המוביל אל כפר זה מדהים, מפותל מאוד ובעל נופים של הרים ועצי מחט גבוהים. הכפר משמש במקום נופש וניתן למצוא בו בתי מלון רבים עם חדרים להשכרה. אחת האטרקציות היותר פופולריות של כפר מוציו היא הסיורים המודרכים בכרכרות הרתומות לסוסים.

טירת בראן
טירת בראן שוכנת במרכז הכפר הציורי בראן. טירה זו יותר מוכרת כטירתו של הרוזן דרקולה, הלוא הוא ולאד טפש "המשפד". הטירה נבנתה הימי הביניים במטרה לשמור על מהעבר בין וולאכיה לבין טרנסילבניה. בשנת 1921 נתנו תושבי המקום את הארמון למלכה מריה שהפכה אותו לארמון מלכותי וכיום הוא אחד מאתרי התיירות המבוקרים ביותר ברומניה. למרגלותיה של הטירה נמצא שוק איכרים בכפר בראן המכיל דוכנים רבים וייחודיים.

טיול מאורגן כשר למרוקו

מרוקו – עולם חדש של טעמים, ריחות, צבעים, מורשת יהודית והיסטוריה

טיול מאורגן למרוקו לשומרי מסורת >

ערים ססגוניות, נופים מרתקים ועוצרי נשימה, אנשים חמים, עבודות יד וריחות של תבלינים, כל אילה ועוד הופכים את מרוקו לאחד היעדים האהובים בצפון אפריקה. מרוקו היא מדינה מסקרנת שעברה תהפוכות רבות במהלך כל שנות קיומה, קומבינציה מרהיבה של העולם הישן מול חדש ומתחדש, צבעוניות, טעמים, ססגוניות של מדבר סהרה, הרי האטלס הקסומים ותרבותיות עתיקות. טיול מאורגן למרוקו מהווה בחירה נכונה בין אם מדובר בטיול שורשים, טיול משפחתי או טיול קבוצת חברים.

ערים מרכזיות ואתרים במרוקו

קזבלנקה
קזבלנקה הססגונית והמהפנטת נוסדה בתחילת המאה ה – 20 והיא נמצאת על החוף האטלנטי של יבשת אפריקה. העיר מכילה אתרים אדריכליים רבים ומרשימים הכוללים את מסגד חסן השני, המוזיאון ליהדות מרוקנית, רובע הבו, ארמון מוחמד החמישי ועוד. קזבלנקה מתחלקת לשלושה אזורים עיקריים:
העיר העתיקה – השוק המרכזי, סמטאות ושכונות מרהיבות ועשירות בצבעים, ריחות וטעמים.
העיר החדשה – חלק זה של העיר מלא במגוון של חנויות, חפצי אומנות, בגדים ובתי קפה. זהו מקום רגוע יותר ומאפשר סיור נינוח יותר.
אזור החופים – רצועה תוססת שמתעורר לחיי לילה נפלאים, מלאה במסעדות, מלונות ומועדונים.

רבאט
רבאט היא עיר הבירה של מרוקו הנמצאת לחופו של האוקיינוס האטלנטי. רבאט היא עיר מודרנית ופורחת עם אזורים הררים רבים בתוכה. רבאט מכילה אטרקציות תיירותיות רבות, ביניהן הנמל הקטן, מגדל חסן, המוזיאון לארכיאולוגיה, הקאסבה "דו אדאייה", המלאח, המוזוליאום של המלך מוחמד החמישי ועוד.

מקנס
מקנס נמצאת בחלקה הצפוני של מרוקו והיא מרוחקת כ – 120 ק"מ מרבאט. מקנס שימשה כעיר בירה של מרוקו בימיו של הסולטאן מולאי איסמעיל. בעיר זו ניתן למצוא את השכונות היהודיות "המלאח" הישן והחדש, הארמון המלכותי, העיר העתיקה, אמת המים והעיר הקיסרית. במלאח היהודי במקנס התגוררו פעם היהודים העשירים המקורבים לסולטאן. בתי הפאר של השכונה התחילו להיבנות בו במאה ה-17.

הרובע היהודי במקנס – הקהילה היהודית במקנס התבססה בעקבות גירוש יהודי ספרד וזכתה אף להגנה מהסולטאן מולאי איסמעיל שריכז אותם במלאח הישן ולאחר הפרעות והפוגרומים נגד יהודי מרוקו שנמשכו עד תחילת המאה ה – 20 הוקם המלאח החדש שהוקף בחומה ושערים וננעלו בכל לילה מחשש לפיגועים.

פס
פס היא היער השנייה בגודלה במרוקו והיא מורכבת משלושה חלקים עיקריים:
פס אל באלי (העיר הישנה) – בחלק זה של העיר ניתן למצוא את הקסבה הנהדרת רבת הגוונים, הריחות, הטעמים, המבנים המרהיבים ושערי הכניסה לעיר העתיקה.
פס אל ג'דיד (פס החדשה) – כאן תוכלו לסייר בין רחובות המלאח ולהגיע אל בית הקברות היהודי המפורסם ובתי הכנסת חברים, סעדון ואיבן דנן.
העיר החדשה – נבנתה על ידי הצרפתים בתחילת שנות ה – 20 של המאה העשרים. היא שונה משני החלקי העיר האחרים של פס ויש בה בתי קפה נפלאים, בנקים וחנויות רבות.
לעיר פס תצפיות יפות ומדהימות שדרכן אפשר לראות את העיר כולה במראה פנורמי עותק נשימה. התצפיות הטובות ביותר בעיר פס נקראות "בורג' סוד" ו – "בורג' נור".

איפרן
אזור נופש וסקי אשר נמצא בהרי האטלס. איפרן זכתה לכינוי "שוויץ הקטנה" בגלל סגנונות הבנייה של הבתים הפזורים בה. מקור שמה של העיר הזו בא מניב ברברי אשר פירושו "מערות" ואכן ניתן למצוא בה ובקרבתה מערות קרירות ונעימות המשמשות כחדרי קירור בחודשי הקיץ החמים.

אורפוד
אורפוד היא עיירת מחוז הנמצאת בגבול מדבר סהרה, עשירה בכמות המאובנים של בעלי חיים וצמחים אשר שרדו בסלעי המדבר. הטיול באורפוד ובסביבתה נעשה בעזרת ג'יפים או גמלים.

דיונות מרזוגה
דיונות של חול ענקיות הנמצאות בדרום-מזרח מרוקו ומגיעות לגובה של עד כ – 150 מטרים. אזור זה מרהיב ביופיו בכל שעות היום אך במיוחד בעת זריחה ושקיעה, כאשר החול משנה את צבעו לזהוב לאדום. אל הדיונות הללו מגיעים דרך הכפר מרזוגה המהווה כבסיס יציאה לטיול בדיונות.

קניון טודרה
אחד מאתרי הטבע היפים ביותר הנמצאים במרוקו. קירותיו של הקניון זקופים ואדומים והוא נמצא באזור המזרחי של הרי האטלס. לפני מיליוני שנים היה מכוסה אזור זה בקרחונים וכאשר אלה נמסו הם יצרו את קירות הקניון המוצקים והנחל שפעם זרם דרכו.

עמק הדאדס
עמק נהר הדאדס הוא נווה מדבר עטור דקלים וקסבות חול ובוץ נטושות. עמק זה ידוע יותר בשמו "עמק אלף הקסבות" בגלל ריבוי המבנים הנטושים שבו, אך אזור זה מלא בבוסתנים ועצי תמר מוריקים.

ווארזאזאת
ווארזאזאת היא עיר מחוז הנמצאת דרומית להרי האטלס והיא נודעת יותר בשמה "עיר הקולנוע" בשל ריבוי הסרטים הוליוודיים אשר צולמו בה ונאפשר לראות התוכה המון אולפני צילום מסרטים מפורסמים כמו "גלדיאטור", "לורנס איש ערב", "עשרת הדיברות" ועוד. ווארזאזאת הוכרזה כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו, במיוחד בשל קסבת איית בן חידו שנשמרה באופן מושלם וקסבת טיפולטוט המשמשת כנקודת תצפית על ווארזאזאת.

מרקש
מרקש היא העיר הגדולה ביותר בחלקה הדרומי של מרוקו. פירוש שמה הוא "עיר האלוהים", אך היא נקראת גם "העיר האדומה" בגלל צבעי הבניינים בעיר העתיקה. מרקש מאגדת בתוכה את האופי ההיסטורי של מרוקו, בשונה מקזבלנקה ורבאט והיא מחולקת לשני חלקים ראשיים:
העיר העתיקה – הכוללת שווקים, מסגדים, סמטאות צפופות, כיכרות שוקקי אדם, ארמונות ומוזיאונים רבים. מתוך הכיכר המרכזית של העיר מגיעים לרובע היהודי הידוע בשמו " המלאח" המכיל שני בתי כנסת שנשתמרו עד היום.
העיר החדשה – הידועה יותר בשם "גיליס", מלאה בנופים עוצרי נשימה ורגיעה קלה מן ההמולה של העיר העתיקה.
במרקש אטרקציות רבות ואפשר לבלות בה זמן רב, אך אחד המאפיינים הבולטים של עיר זו הוא ללא ספק "גמא'ע אל פנא" – הכיכר המרכזית של השווקים הסובבים את מרקש. כדאי ליהנות מכל החוויה התרבותית, במיוחד עם רדת החשיכה. בלילה נאספים גדודים של מתופפים, זמרים ומספרי סיפורים כדי להלהיב את הקהל הרב. דוכני האוכל והשתייה מציעים מנות טאג'ין, מרגז, מיצים סחוטים ועוד. בנוסף לשווקים אפשר להתרשם במרקש מארמון אל באדי, ארמון לה באהיה, הקברים הסעדיים, מוזיאון מרקש וכו'.

אסאווירה
אסאווירה היא עיירת דייגים קטנה הנמצאת במרחק של שלוש שעות נסיעה ממרקש. אסאווירה בנויה בסגנון ימי הביניים, מלאה בביצורים פרטוגזים ובתים מסויידים בצבעי לבן וכחול. בעבר, נוהל נמל הדייגים על ידי יהודים וניתן לראות עד היום סממני יהדות במקומות שונים בעיירה זו. באזור אפשר לראות את מקום מושבה של הקהילה היהודית ובית הקברות העתיק אשר בו נקבר רבי חיים פינטו.

סאפי
סאפי היא עיר נמל הנמצאת במערב מרוקו ומהווה מקור בולט לתעשיות שונות ברחבי העולם כגון תעשיית הסרדינים, טקסטיל, פוספטים וקרמיקה. בעבר היא הייתה תחת שלטון צרפתי, כמו כל מרוקו, ובשנת 1956 זכתה לעצמאות. סאפי עשירה במרבצי פוספטים, דבר אשר הפך אותה למקום ראשי עבור קרמיקה וקדרות. ניתן לראות בה בתי עבודה לכלי חרס וחנויות קדרות. ארמונות רבים במרוקו מעוטרים בקרמיקה אשר מיוצרת בעיר סאפי.

אזמור
אזמור היא עיירה הנמצאת בין מזגאן וקזבלנקה. אזמור נכבשה במאה ה – 16 על ידי פורטוגל ונבנתה במהירות שיא במשך כ – 30 שנים והיא הייתה לעיר נמל חשובה ביותר. סוחרים יהודים אשר ברחו מפורטוגל התגוררו בה ומצאו בה מקלט וניתן לראות את מרכזי המסחר היהודיים והקבר של רבי אברהם בעל הנס.

טיול מאורגן למרוקו טומן בחובו קסם מיוחד והנאה גדולה ממה שיש לארץ המופלאה הזאת להציע לתיירים. המדריך המנוסה והמקצועי של הקבוצה הוא המפתח לטיול מוצלח, מלא חוויות וסיפורים, מעשיר ידע, פותח אופקים ומשאיר אנרגיות חיוביות וזיכרונות מתוקים לשנים ארוכות.

חוויות מטיולים מאורגנים במרוקו >

טיולים כשרים למזרח אירופה

מזרח אירופה – תרבות, נופים, היסטוריה ומורשת יהודית

לכל הטיולים המאורגנים לשומרי מסורת לחצו כאן>

טיול למזרח אירופה הוא מסע קסום של חזרה אל אירופה הקלאסית. טיול אל ערים ואל נופים ספוגים היסטוריה של אלפי שנים, היסטוריה של התרבות המערבית בכלל ושל העם היהודי בפרט.

התמוטטות המשטרים הקומוניסטים וסיום המלחמה הקרה בסוף שנות השמונים של המאה ה-20, פירקו את "מסך הברזל" ופתחו את שעריהם של חבלי הארץ היפיפיים האלה אל המטיילים. כשם שאחרה מזרח אירופה להסתגל לטכנולוגיה של המהפכה התעשייתית במאות ה-18-19, כך היא מאחרת לסגל לעצמה את התרבות האמריקנית המודרנית, וזה חלק ממה שמעניק לה את קסמה הרב. הערים המרכזיות, שחלקן נהרסו בתקופת מלחמת העולם השנייה ושוקמו לאחריה, נותרו קלאסיות ורומנטיות, והנופים המרהיבים נותרו בתוליים ובראשיתיים.

ארמונות, טירות ומצודות של משפחות מלוכה, של אבירים ושל משפחות אצולה מוקפים גנים מלכותיים, רובעים עתיקים שהשתמרו לאורך מאות שנים, כנסיות מפוארות ובתי כנסת עתיקים, כיכרות ושווקים, ניחוחות וצבעים, פסלים וציורים – התרבות האירופאית במיטבה! ישן וחדש מתמזגים בתרבות המזרח אירופאית: מהטרקלינים המרשימים והמוסיקה הקלאסית של המאות 18-19, אל התיאטראות, המוזיאונים ובתי הקפה של ימינו, והכל באווירה קלאסית ורומנטית שתחסיר מלבכם פעימה.

בעקבות יהדות מזרח אירופה

קשה לקבוע מתי בדיוק החלה התיישבות של יהודים במזרח אירופה. החל מהמאה ה-12, בעקבות גלי הגירה ממרכז ומערב אירופה, התהוו שם הקהילות היהודיות במשך כמה מאות שנים. מסיבות כלכליות, בעקבות רדיפות, המגיפה הגדולה של אמצע המאה ה-14, החרפת היחסים בין היהודים לקהילה הנוצרית במערב ובמרכז אירופה, התקיימו גלי הגירה גדולים שייצרו קהילות חדשות והגדילו את הקיימות. במחצית השנייה של המאה ה-17, הקהילה היהודית בפולין הייתה הגדולה ביותר בעולם.

עד ראשית העת החדשה, הקהילות נהנו מאוטונומיה יחסית שהתבססה על "פריבילגיום" – הסכמים של זכויות וחובות בין היהודים לבין האצולה המקומית או הרשויות. ארגונים על-קהילתיים כגון "וועד ארבע ארצות" דאגו לאינטרסים של הקהילות ושתדלנים פעלו למען הקהילה בקרב האצולה ובתי המלוכה. אך תהליכים ארוכים ומורכבים בעולם הנוצרי יצרו לחץ על היהודים והגבירו את גילויי האנטישמיות והרדיפות. התפתחות המדינה הריכוזית ומדינות הלאום, הקרע בעולם הנוצרי בין קתולים לפרוטסטנטים, והתפתחות מדעית שהביאה איתה גם את תיאוריית הגזע, ייצרו את האנטישמיות המודרנית שהגיעה לשיאה במלחמת העולם השנייה.

יחד עם זאת, מזרח אירופה היא ערש התרבות היהודית כפי שהיא היום. הארגונים החברתיים, התפתחות המוסד הרבני, ספרות השו"ת, פדיון שבויים ומוסדות צדקה ועזרה לנזקקים, היו ייחודיים ליהודים והם הבסיס לתרבות שלנו עד עצם היום הזה. פריחה אינטלקטואלית פנימית והשפעות הסביבה הנוצרית ייצרו התפתחויות דתיות וחברתיות. הקשיים, הרדיפות והגירושים הולידו תקווה לגאולה שהביאה לתופעת השבתאות ולמשבר שהגיע בעקבותיה. אלה חלק מהסיבות שהובילו להתפתחות התנועה החסידית והתפשטות קבלת האר"י. התנועה גם יצרה את ה"מתנגדים", ולצידה גם את תנועת ההשכלה שהתנגדה לשניהם. הדיאלוגים והוויכוחים הפוריים בין כל הזרמים והתנועות, שראשיתם במזרח אירופה, הם הבסיס ליהדות המודרנית. אי אפשר להבין לעומק את התרבות היהודית בלי להכיר את ההיסטוריה המזרח-אירופאית שלה!

טיול מאורגן כשר לארצות הברית

טיול מאורגן כשר לארה"ב

ארצות הברית: ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – מגלים את אמריקה

ארה"ב היא אחד היעדים החמים כבר שנים רבות לטיולים מכל רחבי העולם. מה יש בה בארץ הגדולה הזו (תרתי משמע..) שמושך אליה כל כך הרבה תיירים בשנה?

טיולי מאורגנים לארה"ב עם טיולי גשר >

בשנת 1492 יצא קולומבוס מטעם הממשל הספרדי לחפש נתיב שיט קצר יותר להודו, לצרכי מסחר, אך הגיע בטעות לאמריקה. כעשור לאחר מכן, הראשון שהגיע לאמריקה והבין שמדובר ביבשת שלא הייתה מוכרת לעולם המערבי קודם לכן, היה אמריגו וספוצ'י – סוחר ונווט איטלקי – ולכן היבשת קרויה על שמו. ההתיישבות האירופאית ביבשת אמריקה שינתה את פני העולם המערבי מכל בחינה שהיא. הראשונים להתיישב בה היו הספרדים. בשנת 1607 הקימו גם האנגלים מושבת קבע ראשונה, ולאחר מכן הגיעו גם ההולנדים והצרפתים. מלחמת העצמאות של 13 המושבות האירופאיות שהוקמו באמריקה, הייתה המלחמה הראשונה בה הצליחו מושבות קולוניאליות לנצח את אמם הורתם, ובמקרה הזה – בריטניה הגדולה. המושבות הכריזו על עצמאותן ב-4.7.1776. מאז ועד היום, אנשים סקרנים מכל רחבי העולם, צעירים ומבוגרים כאחד, ממשיכים "לגלות את אמריקה"!

ניו יורק – "התפוח הגדול", העיר המאוכלסת ביותר בארה"ב, היא מרכז מסחרי, כלכלי וארכיטקטוני מהגדולים בעולם, ויש לה השפעה עולמית על כל תחומי החיים. "העיר שאינה ישנה לעולם" היא חיה ותוססת, עיר של מהגרים שמדברים בה כ-170 שפות שונות! פסל החירות, כיכר הטיימס, בניין האמפייר סטייט, בניין האו"ם, סנטרל פארק, גראונד זירו, מוזיאונים רבים ומגוונים, הם רק חלק מהאטרקציות הרבות שהעיר מציעה.

סן פרנסיסקו – היא אחת הערים היפות ביותר בעולם. שער הזהב (The Golden Gate Bridge) המרשים מקדם את פניהם של הנכנסים לעיר היפיפייה. שילוב בין אדריכלות ויקטוריאנית ומודרנית, בניינים צבעוניים, האוקיינוס הכחול, גנים ירוקים וכיכרות הומות יוצרים את קסמה של העיר. קרונות חשמליים עתיקים יובילו אתכם בין רחובותיה העולים והיורדים של העיר ויספקו לכם תצפיות מרהיבות על העיר הקסומה ועל האוקיינוס הרחב.

לוס אנג'לס – "עיר המלאכים", ו"בירת הבידור של העולם", היא העיר השנייה בגודלה בארה"ב. הוליווד הנמצאת בתחומה, היא לב ליבה של תעשיית הקולנוע האמריקנית, והאווירה בעיר מלאת אנרגיה זוהרת ונוצצת, ומציעה עולמות של פנטזיה, עושר, ואבק כוכבים.

וושינגטון די. סי. – עיר הבירה של ארה"ב הקרויה על שמו של ג'ורג' וושינגטון – הנשיא הראשון של ארה"ב, היא עיר שכולה הוד והדר. העיר נבנתה במטרה להיות עיר הבירה ולכן נאסרה בה בנייה של גורדי שחקים כדי שלא יאפילו על הבית הלבן ועל הקפיטול. העיר מציעה ביקור במוזיאונים מרשימים ובאתרים היסטוריים, והחשוב בהם הוא מוזיאון השואה המשמש כמפעל הנצחה למיליוני יהודים ובני עמים אחרים שנספו בשואה. בנוסף לתערוכות המכילות אוסף עצום של פריטים ומסמכים, המוזיאון הוא גם גוף מחקרי מהחשובים ביותר בעולם לחקר השואה.

לאס ווגאס – המתיישבים הראשונים שהגיעו לאזור היו ספרדים והם נתנו לה את שמה, שפירושו בספרדית "כרי מרעה", מכיוון שהיו בה נחלים שיצרו נאות מדבר קטנים. היום, לאס ווגאס הממוקמת בלב המדבר, היא נווה מדבר נוצץ במיוחד. בכל ימות השנה, העיר מוארת וזוהרת וקשה להבחין בה בין יום לבין לילה. בירת השעשועים העולמית השוקקת 24 שעות ביממה מציעה בילוי בלתי נשכח.

אפקוט סנטר – Epcot – הממוקם באורלנדו פלורידה, הוא תצוגה מרהיבה ומרתקת של ההישגים הטכנולוגיים הגדולים ביותר של האדם ושל הרבגוניות התרבותית של כלל בני האדם על פני כדור הארץ. בביקור המאלף במרכז תוכלו בין היתר לחוות טיסה במעבורת חלל לירח, לשייט בגלקסיות רחוקות, לגלות תרבויות עתיקות מן העבר ולבקר בתרבויות אנושיות עתידיות. לחוויית הביקור באפקוט אין מקבילה בשום מקום אחר בעולם!

מפלי הניאגרה – Niagara Falls – הנמצאים על גבול ארה"ב-קנדה, מהווים את אחד ממפגני הטבע המרשימים ביותר בעולם. ללא ספק תחסירו פעימה אל מול מפלי המים העצומים, הגורמים לאדם להרגיש את קטנותו אל מול יצירתו המופלאה של אלוהים, ויחד עם זאת להתפעם מגדולתו. כ-15 מיליון מבקרים מגיעים מדי שנה כדי לחזות בעוצמת הטבע המופלאה הזאת!

יהדות ארצות הברית
ארה"ב כיום היא השלישית בגודלה בעולם (אחרי רוסיה וקנדה) ומתקיימת בה הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם, לאחר מדינת ישראל. מרבית היהודים החיים בה הם צאצאים של מהגרים אירופאיים שהגיעו אל "העולם החדש" במאות 19-20. אמריקה היה יעד נכסף עבור יהודים בין היתר מכיוון שכבר בסוף המאה ה-18, בניגוד לכל מקום אחר באירופה, היה ליהודים באמריקה שוויון זכויות מלא בפני החוק.
בטיולינו בארה"ב נפגוש את הקהילות היהודיות ברחבי ארה"ב, נכיר אנשים ונתפלל איתם את תפילות השבת, נבקר בבתי כנסת עתיקים וחדשים, נבקר במרכז החסידות בבורו פארק בניו יורק ונערוך ביקור חשוב במוזיאון השואה בוושינגטון.

אלה רק קומץ מהיעדים שטיול בארה"ב מציע. לא לחינם היא נקראת ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות….

חוויות של טיולים מאורגנים לארה"ב >

טיול קרנבלים באיטליה בחורף

קר וגשום בחוץ? זאת לא סיבה להישאר בבית. יש מגוון יעדים אטרקטיביים שכיף לטייל בחורף, ואחד ה"חמים" הוא איטליה מכיוון שבחורף זאת עונת הקרנבלים וזה קורה רק פעם בשנה.

טיולים מאורגנים לאיטליה >

טיול קרנבלים באיטליה
טיול לאיטליה הוא מענג בכל עונות השנה, אבל בחורף זה הופך לטיול מיוחד במינו. קרנבלים בכל רחבי איטליה ממלאים את הרחובות, הכיכרות, הסמטאות והתעלות בשלל תהלוכות תוססות וססגוניות של מוסיקה, ריקודים ותחפושות.
קרנבל המסיכות המלהיב בוונציה, לוח השח-מט הענק במארוסטיקה עם בני אדם מחופשים לכלי השח-מט, קרנבל ה"ניוקי" בורונה – עירם של רומיאו ויוליה, קרנבל הבובות הענקיות בויארג'יו שבחבל טוסקנה היפיפה. כל החגיגה המהפנטת הזאת מתקיימת באיטליה הקסומה –  חבלי ארץ עם נופים יפיפיים ורומנטיים, ערים עתיקות, חופים מרהיבים, מצודות ותעלות.

וכמובן לא נדלג על מרכזים שבהם צמחה מורשת יהודית מפוארת ונשמע על ההיסטוריה היהודית וההיסטוריה של איטליה – ערש התרבות המערבית. נבקר בפאדובה עירו של הרמח"ל – המרכז היהודי בצפון איטליה לאחר גירוש ספרד, בגטו היהודי הראשון בעולם בוונציה, בבית הכנסת המפואר בפירנצה ונקנח את הטיול בסיור מרגש ובלתי נשכח בעיירה "פיטיליאנו" בה שגשגה קהילה יהודית גדולה במאה ה-18, נבקר במוזיאון היהודי ובבית הכנסת המשוחזר והעתיק ונבין למה העיירה מכונה "ירושלים של טוסקנה". קסם של טיול מרגש, סוחף ובלתי נשכח.

פרטים נוספים על טיול קרנבלים באיטליה >

חוויות של טיולים מאורגנים לאיטליה >

ברצלונה המושלמת

טיול לברצלונה לשומרי מסורת

ברצלונה, בירת קטלוניה, היא עיר חיה ותוססת, שופעת אתרי תרבות ואדריכלות ייחודית, מקומות בילוי וחיי לילה מגוונים, נופים קסומים, וחופים שוקקים. ברצלונה היא גם גן עדן עלי אדמות לחובבי האומנות והאדריכלות – העיר בה גדלו ויצרו גאודי, דאלי, ופבלו פיקסו. בעיר שפע של מוזיאונים ופארקים מרהיבים מלאים בפינות חמד לפיקניקים, שבילי טיול קסומים, ונקודות תצפית יפיפיות.

טיולים מאורגנים לספרד >

מעבר למוזיאונים המרתקים, ולשיטוט ברחובות ובפארקים המרהיבים, ברצלונה מציעה שפע של אטרקציות:

הרמבלה

המדרחוב והרחובות הסמוכים לו, מלאים מסעדות, בתי קפה, חנויות שיקיות ודוכנים, שיוצרים את האווירה הייחודית של ברצלונה. שוק בוקריה, שמערבל את החושים עם ריחות, צבעים וטעמים. בסיור ברובע הגותי מן המאה ה-14, תוכלו לחוש את ההיסטוריה של ברצלונה בין הסמטאות המרוצפות והמבנים העתיקים. למעלה משני מיליון תיירים בשנה מגיעים לראות את כנסיית סגרדה פמיליה, שתוכננה ועוצבה ע"י גאודי, ובנייתה שהחלה בשנת 1882 נמשכת עד היום – יצירת פאר ארכיטקטונית שמציעה גם נקודות תצפית מרהיבות על העיר. זה רק חלק קטן מהאטרקציות בעיר המרתקת הזאת…

ברצלונה היהודית – קצת היסטוריה

גם זווית יהודית מרתקת יש בברצלונה – קהילה יהודית החלה להתבסס בברצלונה במאה ה-9 והגבעה שבה הקימו היהודים את בית הקברות נודעת היום כהר היהודים (מונז'ואיק). הקהילה התרחבה והפכה למרכז תרבותי ודתי חשוב באירופה, ומתוכה צמחו רבנים חשובים ביהדות ספרד כמו רבי שלמה בן אברהם אבן אדרת (רשב"א). במאה ה-14, עם התפרצות המגפה השחורה, החלו לרדוף את יהודי העיר והומצאו עלילות דם שונות. גם השלטונות החלו להצר את צעדיהם של היהודים והם נושלו ממשרות ציבוריות וחוייבו לשאת סימן מזהה. בסוף המאה ה-14 הקהילה היהודית נטבחה ע"י המון מוסת, ועל חורבות בית הכנסת הוקמה כנסייה. הגטו היהודי בוטל והרדיפות החריפו עד לגירוש היהודים מספרד כולה ב-1492. היישוב היהודי בברצלונה חודש רק בתחילת המאה ה-20, גדל והתפתח והיום הקהילה היהודית בברצלונה היא הגדולה בספרד.

לטיולים מאורגנים לשומרי מסורת לחצו כאן>

 

 

וארדזיה, גאורגיה

טיולים לשומרי מסורת לגאורגיה

טיולים מאורגנים לגאורגיה >

העיר העתיקה וארדזיה (vardzia) בגיאורגיה השוכנת בדרום לא רחוק מגבול טורקיה, הוקמה בשנת 1185 ביוזמתה של תמר המלכה. המלך גאורגי השלישי, נכדו של המלך האגדי דוד הבנאי, הגיע לאזור כדי להגן על הגבול ובנה שם מבצר. בתו, המלכה תמר שירשה אותו, הקימה מנזר במקום וכך הסבה את מהותה של העיר מצבאית לדתית. לפי האגדה המסורתית, לתמר המלכה היו 366 חדרים שנועדו לבלבל את מי שיבקש להתנקש בחייה. בהיותה ילדה, כאשר שיחקה והסתתרה בחדרים השונים, ואנשי המלך חיפשו אחריה, היא צעקה לעברם "אכ ואר דזיה", ובעברית: "אני כאן, דוד", ומכן שמה של העיר. עדויות ארכיאולוגיות מעידות על כך שהאזור היה מיושב עוד בתקופת הברונזה (אלף 4 לפנה"ס). הבנייה הארכיטקטונית של חציבת מערות בסלע הייתה נהוגה באזור עוד מהאלף הראשון לפנה"ס. במאה ה-12 לספירה, העיר וארדזיה נחצבה בסלע והאוכלוסייה, שבשיאה מנתה כ-50,000 תושבים, התגוררה במערות שנחצבו בצוק ב-13 מפלסים. בשיא פריחתה העיר מנתה כ-3,000 מערות ובהם מבנים ששימשו לבתי מגורים, מנזרים, מאפיות ובורות מים. באמצע המאה ה-15, רעידת אדמה החריבה את רוב המערות ומתוכן נותרו רק כ-550. הכנסייה, שנותרה על תילה, מעוטרת בציורי קיר יפיפיים שנשתמרו מהמאה ה-12. אחרי מותה של תמר, הגאורגים המשיכו לטפח את העיר ולהגן עליה מפני הטורקים והפרסים, אך אחרי הפלישה העותומאנית ב-1578, הנזירים נטשו את העיר והיא נזנחה.

חוויות הטיולים לגאורגיה >